Covid-19 drukt ons met de neus op het feit dat meer oncologische thuisbehandelingen noodzakelijk zijn. Toediening van chemotherapie en immunotherapie is tijdens de coronacrisis vaak noodgedwongen uitgesteld. Duidelijk is dat het hebben van alternatieve locaties om kwetsbare patiënten te behandelen waardevol is. We weten door pilots dat het kan. Patiënten zijn laaiend enthousiast en waarderen thuisbehandeling onmiskenbaar hoog met een 9+ als gemiddeld rapportcijfer.
Effectief, duurzaam en prettig
In de nieuwe economie veranderen marktomstandigheden vaak buiten vaststaande kaders. Zo exploiteert Booking.com geen hotels, maar verwerkt wel de meeste boekingen. Thuisbezorger Picnic is ook zo’n disruptor voor wie de technologiekant belangrijker is dan bijvoorbeeld de traditionele supermarktkennis.
Zij bezorgen mijn boodschappen thuis, maar zijn een bedrijf zonder fysieke winkels. Aan de Picnic bezorger kan ik mijn pakketjes mee retour geven, omdat het elektrische busje ook een rijdend webwinkel servicepunt is. Het zijn niet voor de hand liggende business modellen, die wél heel effectief, duurzaam en prettig zijn.
Druk op ziekenhuiscapaciteit reduceren
Wat is de stand van zaken van specialistische zorg thuis? Er zijn landelijke afspraken gemaakt om ‘de juiste zorg op de juiste plek’ vorm te geven. Daarmee maken we de zorg meer toekomstbestendig. De drie pijlers onder deze afspraken zijn: zorg verplaatsen en rondom de mensen organiseren, (duurdere) zorg voorkomen en e-health en slimme digitale ondersteuning inzetten. Voor thuisbehandeling is meer samenwerking nodig, tussen bijvoorbeeld ziekenhuis en wijkverpleging. De patiënt komt dan alleen in het ziekenhuis als het echt nodig is.
Door minder complexe zorg dichtbij de patiënt te organiseren kan de druk op de schaarse ziekenhuiscapaciteit worden gereduceerd. En nog belangrijker, door het aanbieden van bijvoorbeeld chemotherapie thuis verminder je de ervaren ziektelast voor de patiënt en ligt de focus op dagelijks welzijn.
Care@home
Roche Nederland is initatiefnemer van het Care@home project waarin drie partnerziekenhuizen, het Martini ziekenhuis, Tergooi en St. Antonius, ervaringen hebben opgedaan met chemo– en immunotherapie thuis. Hiervan is recent een tweede whitepaper verschenen: van succesvolle pilots naar het nieuwe normaal. In de pilots is aangetoond dat oncologische behandeling veilig in de thuisomgeving kan plaatsvinden en dat patiënten én verpleegkundigen deze zorg sterk waarderen.
Care@Home past binnen de beweging naar ‘de juiste zorg op de juiste plek’. Toch is er nog geen zicht op dat deze zorg voor alle patiënten beschikbaar komt: de financiering – als we kijken naar de huidige kaders en maatstaven – en schaarste aan verpleegkundige zorg zijn daarbij obstakels. Waar louter logica ons nu niet verder helpt, is het júist interessant om ánders en meer toekomstgericht te gaan denken.
‘Denk in segmentoverschrijdende businessmodellen’
We kunnen de zorg slimmer inrichten door de bestaande thuisbehandelingen met aanvullende services uit te breiden én voor meer indicaties thuisbehandeling mogelijk te maken. Net zoals Picnic met meer producten en diensten het concept aantrekkelijker en succesvoller maakt.
Daarvoor moeten we denken in segmentoverschrijdende businessmodellen met nieuwe concepten en – wellicht verrassende – partnerships. Er zijn mooie filmpjes te zien op YouTube hoe ruim twintig jaar geleden het publiek over mobiele telefoons dacht (“nergens goed voor, iedereen kan mij een brief schrijven”).
Maatschappelijke impact
Wie daar nu op terugkijkt, moet glimlachen. En beseft dat we méér bereiken als we technologie omarmen. Waarom onderzoeken we niet de stappen naar een veilige toediening door mantelzorgers of de patiënt zélf? Er zijn al voorbeelden, zoals HartWacht en hemodialyse thuis, die het pad voor zorg thuis plaveien. Ook de continue monitoring van belangrijke lichaamsfuncties via smartwatches gaan de trend naar eigen regie en zorg thuis versnellen. Het zelf toedienen en monitoren van oncologische behandelingen is – nu – echt buiten de kaders denken.
De zorgbeslissers die vooral naar een business case en euro’s kijken, zouden ook de maatschappelijke impact mee moeten nemen. Waar er synergie ontstaat tussen de betrokken partijen zit de echte winst. Thuisbehandeling past in de bredere beweging naar gepersonaliseerde zorg, met verschuivende focus van ‘patiënt zijn’ naar ‘leven met een ziekte’. Never waste a good crisis.
Judith van Beek, Field Access Manager Sustainable Health Care Roche