In een nieuwsitem in Qruxx van 24 juli wordt gerefereerd aan uitspraken van RVS-lid Prof. Jan Kremer tijdens een presentatie op het ggz-congres Frisse kijk op kwaliteit in de GGZ. In het item worden enkele quotes weergeven, die suggereren dat VBHC leidt tot slechtere zorg. Niets is minder waar. Maar zorg er wel voor dat je het concept goed doordenkt en toepast. Volgens mij weet Jan Kremer dat ook wel.
De kern van Value Based Health Care is dat het gaat om het partnerschap tussen de dokter en zijn/haar team, en de patiënt en zijn/haar omgeving. Daar moet het gebeuren. Als de patiënt goed geïnformeerd is en de dokter met het team goede onderlinge afspraken heeft en goed in beeld heeft welke uitkomst men samen nastreeft, krijg je daar het gesprek zoals het zou moeten zijn: een gesprek tussen arts en patiënt wat leidt tot duidelijke afspraken over de mogelijke uitkomst van het zorgtraject. Het geïnformeerd zijn van de patiënt is daarbij essentieel. Als wij ons richten op het goed informeren van de patiënt, brengen we het concept van Value Based Health Care steeds dichterbij.
Niet alleen getallen
En Jan heeft dus wel gelijk, maar dat is overigens evident in lijn met VBHC, als hij zegt dat we niet moeten denken dat we kwaliteit te pakken krijgen met alleen getallen, en dat we er met elkaar over moeten praten. Maar hij heeft echter absoluut geen gelijk als hij zegt dat je de kwaliteit van besluitvorming niet met VBHC pakt.
Tenslotte heeft Jan gelijk als hij stelt dat er meer aandacht moet zijn voor een lerende cultuur, open principes en dialoog met elkaar. Dat is echter precies de essentie waarmee je Value Based Health Care goed omschrijft.
Beste voor de patiënt
Existentieel is de lol die zorgverleners krijgen als ze in een VBHC-team gaan werken. De focus wordt: ‘hoe kunnen we onze best doen voor de patiënt?’ Dat is vele malen leuker dan het bestaande ‘hoe kan ik mijn kwaliteitslijstjes afvinken?’. We zijn allemaal in de zorg gaan werken omdat we het goed willen doen voor de patiënt. En vervolgens raken we afgeleid door zaken als structuren, financiering en machtsverhoudingen. In wezen is onze drijfveer niet veranderd en als we dat gezamenlijk focussen en de passie delen, dan ontstaan er mooie dingen. Gewoon met regelmatige, relevante rapportages en samen kijken hoe de zorg voor de patiënt nog verder verbeterd kan worden.
Mijn oproep aan Jan is om geen weerstand te creëren ten aanzien van het VBHC concept, maar juist samen naar een mooie vertaling zoeken in de Nederlandse zorgomgeving, waar we als Nederlandse zorg-professionals en patiënten trots op kunnen zijn.
Lid van de adviesraad van het Value Based Health Care Center Europe