Door de jaren heen is er veel geschreven over leiderschap. Wanneer ben je een goede leider en wanneer niet. Doen we niet te moeilijk?
Ik heb veel leiders van kleine en grote zorginstellingen mogen ontmoeten. Van heel bezielende mensen, tot weinig inspirerende leiders. De theorie van leiderschap is fascinerend. Er zijn over leiderschap boekenkasten vol geschreven, duizenden websites gebouwd en evenzoveel theorieën en visies bedacht. In die complexiteit raak je soms de draad kwijt wat goed leiderschap is.
Kritiek op het leiderschap van vroeger helpt ons in ieder geval niet om door te groeien naar de nieuwe werkelijkheid, de hedendaagse zorg. Gebruik daarom van ze wat je nodig hebt en richt je niet slechts op de te dichten kloof tussen nieuw en oud leiderschap. Dat is namelijk verspilde energie. Het verschil is duidelijk – dat overbrug je toch niet, en dat hoeft ook niet – en tenslotte: jij bent toch van de nieuwe generatie leiders?
Persoonlijk leiderschap
Het moderne leiderschap gaat over persoonlijk leiderschap: autonomie. Jezelf zijn en eigen regie hebben. Anderen inspireren. Mensen meenemen in je visie en enthousiasmeren, en misschien zelfs nog wel moderner: werkondernemend zijn. Leiderschap gaat over wat anderen van je vinden. Het gaat over contact. Leiderschap krijg je van je medewerkers.
Kortgeleden was ik bij een zorgorganisatie en had een afspraak met de bestuurder. We liepen samen naar zijn kantoor en onderweg maakte hij een praatje met een bewoner. Ondertussen zag hij ook dat een andere bewoner onrustig was en naar buiten wilde. In overleg met de afdeling namen wij de bewoner mee voor een wandeling door de tuin van het zorgcomplex. Tijdens de wandeling gaven we inhoud aan onze afspraak. Na een half uurtje kwamen we terug op de afdeling dronken we samen met de verzorgenden en andere bewoners koffie. Daar was nu wél even tijd voor. Vol trots vertelde de bestuurder: “Dit is wat we doen hier, elkaar helpen en ondersteunen”. De bewuste bewoonster geeft ons een knuffel. “Bedankt voor de wandeling”, zegt ze. “Wanneer komen jullie weer op bezoek?”
Sleutel tot succes
Eenvoud is de sleutel tot succes. Ondersteund met drie factoren die je een échte leider maken:
1. Een duidelijke visie op waar je voor staat en waar je naartoe wilt.
2. Breng en behoud focus op doelstellingen en het resultaat, en communiceer hierover.
3. Hou van (je) mensen en geef om ze. Als je niet intrinsiek van mensen houdt, gaat het nooit wat worden.
Of je nu manager bent, adviseur, verzorgende of verpleegkundige, het houden van mensen helpt je. En het is zoveel leuker. Anderen voelen en ervaren dat. Probeer het maar eens, het werkt.
Adviseur en Consultant in de gezondheidszorg