Als zorgbestuurder draag je de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het primaire proces. De kwaliteit van je leiderschap en daarmee de bedrijfscontinuïteit houdt direct verband met de concretisering van je risk appetite, een cruciaal onderwerp komende jaren, dat vraagt om keuzes.
In september was door een geknapte ondergrondse hoofdwaterleiding onder de openbare ruimte het VU Medisch Centrum veertien dagen buiten bedrijf.
Risico’s heb je in alle soorten en maten. Je kunt ze proberen te vermijden, te beheersen, te verzekeren of simpelweg te accepteren. Daarin een keuze maken is leiderschap. Het wordt pas gevaarlijk als achteraf blijkt dat je risico’s hebt geaccepteerd die je niet had voorzien. Als we inzoomen op asset-gerelateerde risico’s – van onderbenutting vloeroppervlak tot slechte luchtkwaliteit – blijken veel zorgbestuurders deze risico’s niet op hun radar te hebben. Terwijl ze de asset owners zijn…
Risico’s
Het ontwikkelen van beleid voor het professioneel managen van asset gerelateerde risico’s is een verantwoordelijkheid van de asset owner. Die eigenaar is de bestuurder van een ziekenhuis die het hele plaatje kan overzien en een asset manager benoemt voor het managen van deze risico’s binnen de meegegeven bedrijfswaarden en prestatiedoelen. Enerzijds gaat dit om vastgoedrisico’s die voortvloeien uit bestaande gebouwen en investeringen in (vervangende) nieuwbouw en renovatie. Anderzijds betreft dit facilitaire risico’s die te maken hebben met de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van vitale voorzieningen als stroom, schoon water en schone lucht. Heb je de maatgevende risico’s concreet in beeld? Welke risico’s ben je als leider bereid te accepteren? Wat wil moet er op gang komen als het mis gaat?
In april viel de stroom uit op de operatiekamers van het Amphia Ziekenhuis in Breda. Omdat niet overal de stroom wegviel, sloeg het noodaggregaat niet aan. Oorzaak van de stroomstoring was één kapotte schakelaar. Tegen de avond was de stroomvoorziening hersteld.
Versnipperd risicomanagement
Veel ziekenhuizen kennen een versnipperd risicomanagement waardoor overzicht en samenhang van risico’s vaak ontbreken in de bestuurskamer. Kleine incidenten of onopgemerkte veranderingen in wet- en regelgeving kunnen zich zo ontwikkelen tot calamiteiten, met onvoorzien grote gevolgen voor de zorgkwaliteit, de patiëntveiligheid, de reputatie van het huis en daarmee haar financiële stabiliteit. Als het om kapitaalgoederen als gebouwen, installaties en medische apparatuur gaat, is het de kunst om de balans te vinden tussen de gewenste prestaties en aanvaardbare risico’s tegen reële kosten van deze assets.
Hoe ver ben je als bestuurder bereid te gaan om vitale voorzieningen te borgen? Als de stroom uitvalt door een interne kortsluiting of vervuiling van de elektriciteit, zal een noodaggregaat weinig soelaas bieden. Het gaat dan op een robuuste redundante noodstroomvoorziening naar de cruciale installaties. Het zijn afwegingen die om leiderschap vragen. Obsessieve voorzichtigheid kost onnodig veel geld; onbewuste nalatigheid kost meer. Integraal risicomanagement helpt bij aan het mitigeren van de risico’s en het reduceren van de schade die incidenten kunnen aanrichten aan de organisatiedoelen van het huis en de mensen die er werken of worden verpleegd.
Leading Professional Asset & Facility Management