Het is weer zover: de jaarlijkse belastingaangifte. Voor iedereen hèt moment om de persoonlijke administratie tevoorschijn te halen en, waar nodig, op orde te brengen.
Ik ken maar weinig mensen die de administratie als een aangename bezigheid beschouwen. Voor artsen en chirurgen in ziekenhuizen geldt in feite hetzelfde. En terecht. Zij zijn aangenomen om mensen weer gezond te maken. Administreren en declareren behoren niet tot hun hobby’s, constateerde Marian Kaljouw, bestuursvoorzitter bij de Nederlandse Zorgautoriteit, onlangs al in het Financieele Dagblad. Het feit dat ziekenhuizen worstelen met hun administratie, was dan ook niet zo’n verrassend nieuws. Vervelend is het natuurlijk wel. Niet alleen blijven facturen onbetaald, maar een gebrekkige administratie kan zomaar leiden tot hoge boetes en flinke imagoschade voor het ziekenhuis.
Inzicht creëren
Over de noodzaak van correct registreren en declareren van zorgprocessen is iedereen het wel eens. De uitvoering ervan is een stuk lastiger. Want waarmee begin je dan? Het antwoord is simpel: inzicht creëren. Maak aantoonbaar waar het fout gaat in het proces, wat er precies fout gaat en hoeveel tijd – en dus geld – je dat kost. Gelukkig is de techniek al zover dat je dit inzicht kunt automatiseren. Met een druk op de knop zie je als ziekenhuis meteen waar de ‘ruis’ in het proces zit. Omdat je weet waar de schoen wringt, kun je die ruis doelgericht aanpakken en je registratie- en facturatieproces optimaliseren.
Kijk dan met name naar ‘zwevende’ verrichtingen: behandelingen die administratief nog niet zijn toegewezen aan een patiënt of zorgtraject. Door zulke verrichtingen tijdig te signaleren, maak je een DBC compleet en voorkom je correcties op declaraties die al door de zorgverzekeraar zijn verwerkt. Duidelijker voor de patiënt en minder administratieve rompslomp voor zorgverzekeraar en zorgaanbieder. Ook tijdige controles – en het vastleggen ervan – op patiënten die (deels) niet verzekerd zijn en zorg die niet gecontracteerd is, kunnen een hoop declaratieleed voorkomen. Dit soort processen kunnen zelfs de sleutel vormen tot een solide liquiditeitspositie van de zorgorganisatie.
Fluitje van een cent
Dankzij doelgerichte aanpassingen kun je het registratie- en facturatieproces van een zorgorganisatie met 30 procent verkorten. Bovendien neemt de kans op fouten in het proces zienderogen af. Correcties achteraf zijn niet meer nodig, waardoor ziekenhuizen sneller hun geleverde zorg krijgen uitbetaald door zorgverzekeraars. Daarnaast biedt een geoptimaliseerd registratie- en facturatieproces betrouwbare managementinformatie, die bestuurders van ziekenhuizen kunnen gebruiken om beleid te bepalen en bij te sturen. Net als thuis, eigenlijk. Als je weet hoeveel geld erin komt en eruit gaat, wordt het heel eenvoudig om je eigen financiële beleid aan te passen. En het invullen van de belastingaangifte wordt een fluitje van een cent. Wel zo fijn, toch?
Manager consulting, migraties & sales bij PinkRoccade Healthcare