Sommige artsen vinden het een effectieve manier van communiceren, maar het in de rede vallen van de patiënt is op zijn minst niet verstandig.
Dit blijkt uit de studie van Beckman en Frankel. In eerdere studies is aangetoond dat de gemiddeld arts dat doet binnen achttien seconden en meer recent onderzoek toont zelfs aan dat dit in twaalf seconden gebeurt.
Ik kan me voorstellen hoe het is om de hele dag lange verhalen te moeten aanhoren, maar twaalf seconden!? En dat terwijl is aangetoond dat patiënten gemiddeld in twee tot drie minuten prima hun verhaal kunnen overbrengen.
Toen wij dit ruim vijf jaar geleden binnen REshape ontdekten, hebben wij iemand binnengehaald om dit gaandeweg te veranderen. Ook al omdat bij al onze projecten de professionals vaak aangaven wat zij dachten dat een patiënt wilde. In de praktijk bleken die aannames vaak niet geheel juist te zijn en ik zeg dat met gevoel voor understatement.
Nieuwe rol
De Chief Listening Officer werd geboren. In Corine Jansen, toen nog werkzaam bij Omroep Gelderland, vond ik het karakter en de chemie om dit op te pakken in de zorg. Op onnavolgbare wijze heeft zij de afgelopen vijf jaar een nieuwe rol gebouwd door middel van ‘hak-en-breekwerk’. Want echte ervaring was er niet op dit gebied.
Dankzij de afwezigheid van een behandelrelatie, haar karakter én (levens)ervaring haalde ze door écht te luisteren kennis, informatie en wensen bij patiënten en hun families op die geheel onbekend waren. Doordat we die kennis in onze projecten konden combineren met de wens van de professional, ontstond een nieuwe soort energie.
Kennis delen
Deze kennis willen wij graag delen. Om die reden hebben wij een congres opgezet. Corine Jansen zocht hiervoor de samenwerking met de International Listening Association, waar zij ook als eerste Nederlandse haar opleiding tot Certified Listing Professional volgde.
Internationale sprekers staan naast onze eigen Corine Jansen, die op deze dag haar formele rol binnen het REshape Center van het Radboudumc zal neerleggen. Zij zal zich, naast het overdragen van haar kennis binnen het Radboudumc, gaan toeleggen op lezingen, inspiratiesessies en workshops om deze kennis verder te brengen, ook omdat haar eigen gezondheid van haar vraagt om andere keuzes te maken. Ironisch genoeg kan zij hierdoor naast het perspectief van de mantelzorger en de professional ook het perspectief van haar eigen ervaringen als patiënt inbrengen.
Veel mensen vinden dat ze kunnen luisteren, maar daarmee bedoelen ze veel te vaak ‘horen’. Als u écht wil leren luisteren en van experts op dit terrein wilt vernemen welke ervaringen er zijn en wat het betekent voor patiënten, is dit congres een echte aanrader.
Lucien Engelen
Directeur REshape & Innovation Center Radboudumc
—————————————————————————————