Innovatie lijkt wel een toverwoord tegenwoordig: iedereen wil het, iedereen doet het. Maar helaas weten we ook dat veranderen in de zorg heel moeizaam kan zijn, dus soms lijkt het wel alsof men uitsluitend innovatie zonder vernieuwing wil!
Bij de term innovatie hebben de meeste mensen een beeld van technologische hoogstandjes: een robot, een app, virtuele consulten bij de dokter. De tech-fans worden daar vreselijk enthousiast van en zien al een fantastische nieuwe wereld voor zich. De (bewust) digibeten daarentegen vinden dit een afschuwelijk toekomstbeeld, en denken dus al snel dat ‘al die innovatie’ niets voor hun is. Het zal vast allemaal zo’n vaart niet lopen, denken ze.
Maar innovatie kan zoveel vormen hebben! Voortaan gezond eten in de ziekenhuiskantine voor het eigen personeel is ook een voorbeeld van innovatie, net zoals bijvoorbeeld spreekuur ook op zaterdag organiseren dat is. Toch blijken de meningen nog wel eens flink te verschillen: wat is nu eigenlijk innovatie? En, niet onbelangrijk in deze wereld vol van innovatie challenges en games: welke innovaties verdienen het om in de prijzen te vallen?
Opvallend patroon
Ook tijdens de beoordeling van de inzendingen voor de STZ lustrum innovatie challenge waren er interessante discussies, bijvoorbeeld over wat men als innovatie beoordeelt en wat wordt gezien als “gewone verbetering”. Er bleek een opvallend patroon te bestaan: de juryleden van buiten de directe zorg keken heel anders dan de juryleden van binnen de zorg. Binnen de zorg beseft men dat gewone verbeteringen al heel lastig kunnen zijn, dus goede initiatieven bijvoorbeeld op gebied van organisatorische innovatie verdienen lof, terwijl de mensen van buiten dat tot de normale gang van zaken vinden horen. En andersom stellen de mensen van buiten kritische vragen over opschaalbaarheid en kritische massa waar de zorgprofessional vaak nog helemaal niet aan gedacht had. De patiënten en patiëntenorganisaties in de jury kijken weer met een heel andere blik. Dankzij hen heeft de inzending die kunst naar de patiënt brengt een speciale eervolle vermelding gekregen.
Kracht van diversiteit
Dat is dus meteen de kracht van diversiteit, ook in een jury. En een prachtige reden om dat spannende gesprek voort te zetten: hoe zorgen we dat we deze verschillen van inzicht meer naar elkaar toe kunnen brengen, opdat we uiteindelijk die innovaties breed gaan toepassen, waar de patiënt het meest bij gebaat is?
Bridging the gap, daar zullen we ons de komende tijd voor inzetten.
Directeur van de Samenwerkende Topklinische opleidingsziekenhuizen