Hoezo uitkomstindicatoren?
De vraag of een organisatie nog waarde creëert, verdwijnt soms ongemerkt uit het oog. Cruciaal is dan ook: stuur je op 'outcome' of blijft waardecreatie je vertrekpunt?
Lees verderDe vraag of een organisatie nog waarde creëert, verdwijnt soms ongemerkt uit het oog. Cruciaal is dan ook: stuur je op 'outcome' of blijft waardecreatie je vertrekpunt?
Lees verderDe orthopedische hulpmiddelenbranche werkt aan het meetbaar maken van kwaliteit. De meeste zorgverzekeraars zijn alleen maar bezig met het verder aandraaien van de duimschroeven.
Lees verderMet haar onderzoek naar ziekenhuisadministraties brengt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) het thema correct declareren weer nadrukkelijk ter tafel.
Lees verderDe recente berichtgeving over calamiteiten in ziekenhuizen, zoals in het Tergooi, ZGT, UMC Utrecht, schokten velen. Ook ik werd geraakt door het leed dat deze calamiteiten opleverde, door de fouten die gemaakt werden tijdens de behandeling van de betreffende patiënten.
Lees verderDe wet op datalekken is begin dit jaar van kracht geworden is en zorgt voor vernieuwde focus op informatiebeveiliging. Vooral binnen zorginstellingen en gemeenten die verantwoordelijk zijn geworden voor de Jeugdhulp is deze focus nodig.
Lees verderWanneer de zon schijnt, werkt een coöperatie prima maar wanneer het gaat regenen, komen de minder prettige kanten ervan naar boven. Vooral als een coöperatie eveneens enig aandeelhouder is van een BV met een eigen, onafhankelijke raad van commissarissen.
Lees verderDe heersende gedachte is dat als medewerkers tevreden zijn, ze gemotiveerder zijn en beter in hun werk voor de klant presteren. Maar het is de vraag of de relatie tussen die twee zaken wel zo sterk is.
Lees verderKWF Kankerbestrijding zoekt haalbare oplossingen die op korte termijn kunnen bijdragen aan het toegankelijk en betaalbaar houden van de beste zorg voor iedereen. Doe ook mee!
Lees verderEr zijn van die dingen waar je niet trots op bent, maar die je toch overkomen. De cijfers van het Adviespunt Klokkenluiders over het jaar 2015 vallen voor mij in die categorie.
Lees verderDe geestelijke gezondheidszorg raakt ons allemaal en investeren in de ggz levert veel op. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar we moeten het wel doen.
Lees verderPatiënten moeten zien welke kwaliteit zij van hun zorgaanbieder kunnen verwachten en waar goede zorg geleverd wordt. Zorgverzekeraars, op hun beurt, moeten die goede zorg kunnen inkopen.
Lees verderDe tijd dat ziekenhuizen voor elke afdeling of discipline een eigen computersysteem gebruikten, is voorbij. Het enterprise resource planning (ERP) en het elektronisch patiëntendossier (EPD), dáár moet het allemaal gebeuren.
Lees verderHet zorglandschap transformeert naar lokale (virtuele) Gezondheidspleinen en Zorgregio's die herkenbaar zijn voor inwoners en ruimte scheppen voor professionals en ondernemers. Landelijke bekostigingskaders en de versnipperde inzet van landelijke middelen voor kennis en innovatie staan deze ontwikkeling in de weg.
Lees verderIntegrale capaciteitsplanning binnen ziekenhuizen: wat is de grootste valkuil en waar moet je mee starten?
Lees verderHet succes van ziekenhuizen wordt bepaald door de kwaliteit van haar directie. Als bestuurder bent u in de besluiten die u neemt afhankelijk van de relevantie en kwaliteit van de informatie waar u over beschikt.
Lees verderVoor iedereen zou een plek moeten zijn waar zinvolle activiteiten mogelijk zijn. Hoe laat je mensen ‘met een vlekje’ toch meedoen?
Lees verderDe regeldruk is een grote ergernis in en van de zorg. De administratieve lastendruk kost zorgverleners tijd en geld. En die steken we allemaal liever in de zorg voor en van de patiënt.
Lees verderWaarom reageert Jannes zo anders op jou dan op mij? Kan ik iets doen waardoor hij minder gespannen is als ik hem behandel, was of aankleed? Hoe kunnen we het morgen beter doen dan vandaag?
Lees verderWat zijn de belangrijkste boodschappen die ik heb naar aanleiding van mijn bezoek aan Himss 2016 Las Vegas voor de Nederlandse thuisblijver? Ik zal, zonder volledig te zijn en in alle bescheidenheid, een poging doen.
Lees verderU kunt met uw leiderschap een belangrijke rol spelen in het vergroten van de veranderkracht van uw organisatie. Maar hoe veranderbereid bent u zelf?
Lees verderLeidt praten over ouderen tot zelfredzaamheid? Of is het juist beter om te praten met ouderen over wat er nodig is om tot hoge leeftijd op een prettige manier zelfstandig te blijven wonen?
Lees verderZiekenhuizen over de hele wereld geloven in Value Based Healthcare. In welke mate draagt dit gedachtegoed echt bij aan het creëren van waarde voor de patiënt?
Lees verderMet de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is sinds 1 januari 2016 een nieuw kader voor de kwaliteit voor de zorg gecreëerd. Aandacht verdient ook een hoofdstuk over goed bestuur dat niet in deze wet staat, maar – kort gezegd – toch parallel wordt ingevoerd. Hoe kan dat?
Lees verderIn de zorg barst het van de regels. Het is al lang niet meer duidelijk waar al die regels toe dienen.
Lees verderHoeveel geld we willen uitgeven aan dementiezorg is een politieke keuze. Het welzijn van ouderen lijkt me een mooie investering voor een toch nogal welvarende samenleving.
Lees verderAlweer een jaar geleden won ik de prijs van Meest invloedrijke persoon publieke gezondheid van 2014. Wat een eer voor mijn project M@ZL (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling) én voor mij persoonlijk!
Lees verderDe NVZ heeft laten uitrekenen wat alle kwaliteitsregistraties de ziekenhuizen kosten: 80 miljoen euro, ongeveer 1,3 miljoen per ziekenhuis. Naast dat dit veel geld is, zorgt het ook voor een hoge registratielast voor zorgprofessionals en ziekenhuizen.
Lees verderAandacht voor doelmatigheid loont de moeite. Hoewel het wel wat voeten in de aarde heeft, zet het veel zoden aan de dijk.
Lees verderIn de sector Zorg en Welzijn denken we vaak vanuit ons eigen belang. Daarmee ontzeggen we onszelf de kans om de mogelijkheden voor de toekomstige arbeidsmarkt breed te verkennen.
Lees verderZou ik hier later zelf willen wonen? Dat is de vraag die ik mezelf stel als ik rondloop in een verpleeghuis. En dat doe ik vaak.
Lees verderDementie is nu al de op één na duurste ziekte in Nederland. Om goede dementiezorg betaalbaar te houden, moeten we nú actie ondernemen, bijvoorbeeld door te stoppen met 'aanbod-denken'.
Lees verderMedewerkers moeten de kans krijgen om, voordat ze een nieuwe taak of rol krijgen, eerst eenvoudiger zaken te leren. Zij moeten zich kunnen ontwikkelen op de manier waarop bijen dat doen.
Lees verderNa mijn eerste maand als directeur van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland dringt zich één conclusie op: gehandicapten verdienen een eigen perspectief binnen de Wlz.
Lees verderInformatiebeveiliging wordt bij digitale zorg vaak anders benaderd dan bij niet-digitale zorg. Ten onrechte, vind ik.
Lees verderMet een veelvoud aan ambities is begin 2015 goed bestuur in de zorg door de bewindslieden van VWS stevig neergezet. Je zou welhaast denken dat bestuurders in de zorg vóór 2015 niet wisten hoe dat moest.
Lees verderMinister Schippers wil dat medisch specialisten meer gaan participeren. Dat vindt de Federatie Medisch Specialisten ook: medisch specialisten moeten meedoen, laten zien wat hun ambities zijn en wat ze van de toekomst verwachten.
Lees verderDoor het recente datalek bij het Antoni van Leeuwenhoek is er nu een concreet voorbeeld dat voor ondernemingen de ogen kan openen hoe het mis kan gaan bij een gebrek aan alertheid op privacybescherming en IT-beveiliging.
Lees verderBeschikking over patiëntgegevens zou geen probleem moeten zijn in het huidige informatietijdperk.
Lees verderDe uitspraak 'Zonder de bal te raken kun je ook een goede wedstrijd spelen', betekent dat een medewerker in de zorg juist door minder te doen, meer kan betekenen voor het welbevinden van de cliënt.
Lees verderDe nieuwe Wkkgz legt aan bestuurders de plicht op om goede zorg te leveren maar deze wet legt dezelfde plicht niet meer op aan individuele beroepsbeoefenaren. Op deze wijze kan een bestuurder zijn verantwoordelijkheid onvoldoende waarmaken en daarmee wankelt het systeem.
Lees verderE-health is een sociale innovatie pur sang. In de praktijk wordt het echter vaak gebracht als een technische gadget.
Lees verder'Inaction kills', bracht de overleden aidsonderzoeker Joep Lange regelmatig naar voren. Niet handelen, leidt tot doden in de gezondheidszorg en daarom moeten we handelen – op basis van feiten, argumenten en zuivere intenties.
Lees verderDat een medisch advies geen gezondheidsgegeven is en een patiënt daarom geen recht heeft op een kopie van het advies, lijkt een wat ongenuanceerde stelling. Toch oordeelt het Hof Amsterdam zo.
Lees verderWaardigheid in de zin van liefdevolle zorg is niet in beleid te vatten of af te dwingen, wél kan de overheid er voorwaarden voor creëren en belemmeringen opheffen.
Lees verderWe moeten ervoor zorgen dat gegevens over patiënten op zo'n manier worden gedeeld dat zij meer tijd hebben om te leven en minder tijd om patiënt te zijn.
Lees verderIedereen die een antwoord wil op de vraag hoe goed het Nederlandse zorgstelsel nu eigenlijk is, kan ik het boek van Mark Britnell aanraden.
Lees verderDe ggz is een lichtend voorbeeld voor de mondzorg, die als sector ver achter begint te lopen.
Lees verderProfessionele zorgverleners in de eerste lijn kunnen leren van de unieke kennis waarover ggz-ervaringsdeskundigen beschikken.
Lees verderDe verordening die een eind moet maken aan de kaalslag in de Hulp bij Huishouden (HbH) is ter consultatie op 3 maart online gezet. Helaas lost de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) in deze vorm de problemen in de HbH niet op.
Lees verderNa ongeveer anderhalf jaar waarschuwen voor de ramp die zich aan het voltrekken is in de huishoudelijke hulp, lijkt eindelijk het tij te keren.
Lees verder