Passende zorg moet ‘de norm’ zijn, passende zorg vindt plaats ‘over de domeinen heen’, passende zorg geldt voor de huisarts maar ook voor de tweede lijn, passende zorg is de leidraad voor het pgb, passende zorg is bepalend voor contracten van verzekeraars, passende zorg speelt een cruciale rol bij medisch-ethische vraagstukken, en ga zo maar door. Het is kortom passende zorg voor en passende zorg na.
Modewoord
Maar wat betekent dat nu eigenlijk, passende zorg? Net als zijn voorganger, de juiste zorg op de juiste plek, is het een beetje een modewoord, een containerbegrip dat net als alle andere containerbegrippen het risico in zich draagt dat je er alles onder vat en dus eigenlijk niets.
Maar dat passende zorg een modewoord is, is nog geen reden om het begrip meteen maar bij het grofvuil te zetten. Passende zorg is een mooi concept, maar je moet er wel een precieze invulling aan geven.
Radicaal invullen
Wat mij betreft is die invulling radicaal. Passende zorg moet volledig gericht zijn op de persoon die de zorg ontvangt. Dat betekent dat je je als zorgverlener en als zorgorganisatie verdiept in wat de patiënt nodig heeft. Niet alleen op het vlak van behandeling maar ook in de begeleiding daarvan. Dus het gesprek aangaan over die behandeling. Samen beslissen wat de beste keuze is. De patiënt zo goed mogelijk voorbereiden op een operatie en na afloop hersteladvies leveren op maat. Nieuwe zorgpaden ontwikkelen, met ruimte voor digitalisering, zodat de patiënt kan kiezen voor zorg op afstand als hij of zij daaraan behoefte heeft.
Minder behandeld
Hebben we het lef om die keuzes te maken? En dan ook de consequenties ervan te aanvaarden? Passende zorg kan dan namelijk best betekenen dat een ziekenhuis minder omzet maakt omdat er minder behandeld wordt. Want het beeld dat de patiënt altijd maar meer zorg wil, klopt lang niet altijd. Als je het gesprek aangaat, kan het heel goed zijn dat de patiënt juist minder zorg wil, omdat overbehandeling weinig oplevert, behalve overlast en stress. Van de meeste patiënten hoeft dat niet, zolang ze maar goed worden bijgepraat. Maar voor zorgverleners betekent het minder werk, en willen ze dat wel?
Allemaal vragen die ik u graag wil meegeven voor het nieuwe jaar. Als u wilt, gaan we daar na de feestdagen samen over in gesprek.
Dianda Veldman
Directeur/bestuurder Patiëntfederatie Nederland