Veel ziekenhuizen zijn bezig met een patiëntportaal. Ik mocht aanwezig zijn bij een avond voor patiënten over MijnETZ, het portaal van het ETZ (Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis) in Tilburg. Wat viel mij op? Dat zo’n avond vol interactie met patiënten geweldige ideeën geeft voor een beter portaal én voor betere zorg. Deze interactie en samenwerking zouden vanzelfsprekend moeten zijn.
Een groep van maar liefst vijftig patiënten kwam op de avond af en liet van zich horen. Kritische noten, praktijkverhalen – soms confronterend – en vragen waar je vanachter de tekentafel niet op gekomen zou zijn. Vragen die ook gaan over gewone ‘offline’ zorg en dienstverlening. Deze input helpt de initiatiefnemers verder.
De introductie van MijnETZ, dat eind maart live gaat, zorgt ook voor het stroomlijnen van processen binnen het ziekenhuis. Zo verschilt de manier waarop afspraken worden gemaakt nu per afdeling. Dat is voor patiënten niet duidelijk en inconsequent. Dat wordt mede door het portaal rechtgetrokken: altijd afspraken binnen dezelfde termijn, bijvoorbeeld.
Transparantie en regie
Een van de aanwezige patiënten vroeg of de verschillende afdelingen in het ziekenhuis nu toch eindelijk eens wat beter gingen communiceren en samenwerken. Als dat offline niet op orde is, gaat dat online direct zichtbaar worden. De introductie van een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD), gelijk met het portaal, moet daarbij helpen. Een andere patiënt bedacht ter plekke dat het portaal haar ging helpen om nu eens goed beeld te krijgen van haar verwijs- en ontslagbrieven.
Natuurlijk zijn er nog genoeg zaken die met een portaal alleen niet te verbeteren zijn. Dit werd door vragen van de aanwezigen snel duidelijk: Hoe moet het als mijn bloed ergens anders wordt geprikt? Of als ik doorverwezen ben uit een ander ziekenhuis? Gaat de informatie dan digitaal mee? Moet ik in de toekomst op allerlei portalen inloggen? Of een oplossing voor het machtigingen-vraagstuk, waar elk ziekenhuis tegenaan loopt. Sommige van deze zaken kunnen alleen landelijk worden opgelost en gedeeld.
Patiëntparticipatie
Als het portaal een middel is om de patiënt meer inzicht en regie te geven, dan is het vanzelfsprekend dat de patiënt daar maximaal bij wordt betrokken. Het siert het ETZ dat patiënten die gelegenheid volop krijgen. Dit verdient dan ook navolging. Eind februari publiceert Nictiz het handboek Online Inzage, dat daar praktische handvatten voor geeft. Ook in de onlangs gepubliceerde handreiking door de Patiëntenfederatie Nederland worden aanbevelingen gedaan voor patiëntparticipatie bij de ontwikkeling van digitale zorg. Laat patiëntparticipatie bij de ontwikkeling en implementatie van portalen en andere digitale hulpmiddelen het nieuwe normaal worden.
Jaco van Duivenboden
Senior adviseur Nictiz