Patiënten moeten meer gaan betalen als ze zelf willen kiezen naar welke arts of ziekenhuis ze gaan. Alleen met een duurdere restitutiepolis heeft de patiënt straks nog die keuzemogelijkheid.
Heb je een naturapolis dan ben je aangewezen op het aanbod van je verzekeraar: die bepaalt welke arts of welk ziekenhuis nog vergoed wordt. Maar waaróm je als patiënt niet naar jouw favoriete arts mag, weet je niet. Daar heb je maar mee te ‘dealen’.
Dit nieuwe plan van minister Schippers is de zoveelste vervolgstap, terwijl de eerste stap nog niet eens af is. Dat leidt tot onbegrip, boosheid en gebrek aan draagvlak. En het is slecht voor het op zich positieve proces van concentratie en spreiding.
Patiënt moet kunnen kiezen
Patiënten die kunnen kiezen voor de beste zorg, dat moet het uitgangspunt zijn. Maar er is nu nog niets te kiezen. Je hebt als patiënt geen zicht op de kwaliteit van de zorg. In de plannen van minister Schippers moet je op de blauwe ogen van de verzekeraar vertrouwen: die bepaalt wat de beste zorg voor jou is. Maar dat wil je natuurlijk niet. Je wilt als patiënt zelf kunnen bepalen wat voor jou de beste zorg is. Dat die behoefte er is blijkt uit onze meldactie over Zorginkoop van afgelopen jaar: 84 procent van de deelnemers (ruim 3000) gaf aan te willen weten waar een verzekeraar op let bij het afsluiten van contracten. Slechts in 8 procent van de gevallen krijgt de verzekerde die informatie.
De waarom-vraag
Het is niet acceptabel dat verzekeraars selectief zorg inkopen, zonder dat patiënten weten op basis waarvan dit gebeurt. En dat verzekeraars alleen maar aan hoeven te geven welke ziekenhuizen/artsen nog wel gecontracteerd worden. Ik wil als patiënt weten WAAROM bepaalde ziekenhuizen/artsen wel of niet vergoed worden door mijn verzekeraar. En ik wil daarnaast zelf kunnen bepalen welke zorg voor mij het beste is. Dat verschilt per patiënt, iedereen heeft eigen criteria.
Lang genoeg geduurd
Het vreemde is dat die informatie over kwaliteit er wel is, maar nog niet voor de patiënt. Terwijl je antwoorden wilt op vragen zoals: hoeveel operaties heeft een specialist gedaan, hoe vaak komen er complicaties voor, hoe lang is de hersteltijd gemiddeld etcetera ? Dan pas kun je echt kiezen. Die informatie wordt al jaren beloofd aan de patiënt, maar het schiet maar niet op. Het heeft nu lang genoeg geduurd. Als je een auto koopt, wil je toch niet alleen de prijs weten, maar ook weten wat de kwaliteit is?
Wilna Wind
Directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)