Ik moest hieraan denken toen verzekeraar VGZ onlangs de Zinnige Zorg Award 2021 uitreikte aan de IkHerstel app van het Amsterdam UMC. In deze app krijgen patiënten na een operatie adviezen op maat die hun herstel bevorderen. En dat werkt. Bij eenvoudige operaties zijn patiënten tot 5 dagen eerder hersteld, en bij complexe operaties zelfs tot 14 dagen. Dat zou destijds voor mij een enorme meevaller zijn geweest.
Een richtlijn op maat
Na de prijsuitreiking was ik zo nieuwsgierig geworden dat ik samen met juryvoorzitter Marjo Vissers een werkbezoek bracht aan het AUMC. Het project bleek te zijn begonnen als een postoperatieve richtlijn voor gynaecologische operaties. Een richtlijn op maat, zodat je recht doet aan verschillen tussen patiënten. In snelheid van herstel, maar ook in wat zij belangrijk vinden in hun leven. De een wil snel weer kunnen autorijden, een ander popelt om weer te kunnen sporten en er zijn ook mensen die blij zijn als ze weer kunnen traplopen.
Dat klonk goed, maar ik was toch vooral verbaasd toen ik dit hoorde. In de medische wereld stikt het van de richtlijnen, maar er is dus vrijwel niets over de herstelperiode na een operatie! Terwijl dat voor patiënten heel belangrijk is. Die zes weken niet fietsen en autorijden van mij, waar waren die dan op gebaseerd? Nergens op, misschien?
Algoritmes
Gelukkig zijn de inzichten wat dit betreft aan het veranderen, en gelukkig schiet de ict ons te hulp. Een gepersonaliseerde richtlijn kun je immers niet maken zonder algoritmes, anders wordt-ie veel te lang. In de IkHerstel-app geef je vóór de behandeling als patiënt al aan welke activiteiten voor jou belangrijk zijn om na de operatie snel op te kunnen pakken. Vervolgens houdt de app op basis van jouw antwoorden op vragen én op de score uit je stappenteller bij hoe het met je herstel gaat, en krijg je advies over wat je weer mag gaan doen.
Interessant vind ik ook dat de app inmiddels voor veel meer operaties bruikbaar is. Gynaecologische operaties, galblazen, liesbreuken, operaties voor darmkanker, enzovoort. Hiermee is IkHerstel een unieke toepassing, ook internationaal.
Afhankelijk van zorgverlener
Een probleem is nog wel de financiering. Hopelijk kunnen VGZ en andere verzekeraars daar creatief in meedenken. Een probleem is ook, in mijn ogen, dat het de zorgaanbieders zijn die de app aan patiënten zouden moeten aanbieden na een planbare operatie. Maar ik vind eigenlijk dat je als patiënt zelf toegang tot de IkHerstel app moet kunnen krijgen. Zonder afhankelijk te zijn van of jouw zorgverlener deze app aanbiedt. Net zoals bij een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO).
Dat vergt vast een hoop denkwerk, bijvoorbeeld over de betaling. Maar we denken daar als Patiëntenfederatie graag over mee.
Dianda Veldman
Directeur/bestuurder Patiëntenfederatie Nederland