Slechte communicatie binnen het ziekenhuis kan heel gevaarlijk zijn. In het minst slechte geval levert het een hoop irritatie op.
Jammer, want het is vrij eenvoudig te voorkomen met het gebruik van de juiste middelen. Bijkomend voordeel: de werkomstandigheden van het zorgpersoneel gaan er met sprongen op vooruit.
Marathon
Ik ben op een feestje met een paar mensen in gesprek over goede voornemens voor 2017. Een van de aanwezigen wil graag eens een marathon lopen, maar hij heeft geen tijd om te trainen.
“Ik zou juist graag eens wat minder willen lopen”, verzucht de aanwezige verpleegster. Beroepsmatig ben ik meteen geïnteresseerd en ik vraag haar waar ze tegenaan loopt. Ze vertelt dat de hoeveelheid werk niet afneemt, maar wel met steeds minder mensen gedaan moet worden. “We rennen ons letterlijk rot. Want niet alleen de verzorging aan het bed komt op ons neer, maar we zijn vooral heel veel tijd kwijt met administratie. Om het nog maar niet te hebben over het halen van informatie, zoals laboratoriumuitslagen en medicatiewijzigingen.”
Niet aan het bed
Een herkenbaar verhaal. Zelf zeg ik weleens gekscherend dat een verpleegster aan het bed dankzij Facebook wél weet wat haar zus, op vakantie in Puerto Rico, die ochtend bij haar ontbijt genomen heeft, maar geen idee heeft van de status van de persoon die in dat bed ligt. Ze moet bijvoorbeeld elke keer opnieuw vragen of laboratoriumuitslagen al bekend zijn. Dit kan ze niet aan het bed doen, dus kost het een extra wandeling en dus tijd. En als ze de informatie eenmaal heeft, wordt ze misschien wel weer opgeroepen omdat een andere patiënt naar de wc moet. En moet de eerste patiënt dus nog langer wachten op dat ene, soms verlossende, antwoord.
Dit is niet alleen inefficiënt, het kan ook voorkomen worden. Met een werkwijze die ervoor zorgt dat verpleegkundigen en artsen te allen tijde beschikken over alle informatie, daar waar het nodig is. Zodat ze ter plekke beslissingen kunnen nemen en patiënten kunnen informeren.
Slimme devices
Een centraal werkend platform in het hart van het ziekenhuis is daar slechts een onderdeel van. De middelen die laboranten, het verplegend personeel en artsen tot hun beschikking hebben, zijn minstens zo belangrijk. Dit kan een DECT-handset zijn, maar er zijn tegenwoordig slimme devices die nog verder gaan. Zo zijn er speciaal voor de zorg ontwikkelde smartphones beschikbaar. Deze kunnen onder meer gebruikt worden om medewerkers direct van de meest recente informatie te voorzien. Bovendien kunnen gebruikers zelf ook informatie direct aan het bed invoeren, zodat collega’s direct op de hoogte zijn.
Door dergelijke innovaties in te zetten, zijn ziekenhuizen in staat om het aantal loopbewegingen en administratieve handelingen drastisch te verminderen. Tegelijkertijd staan wel de meest recente gegevens in het systeem en deze zijn altijd direct voorhanden. Dat verbetert niet alleen de ervaring van de patiënt, ook de werkomstandigheden van het personeel gaan met sprongen vooruit.
Dergelijke innovatieve technologieën bestaan al langer, maar worden nog onvoldoende gebruikt. In een tijdperk van continue informatie- en communicatiestromen kan het niet zo zijn dat zorgmedewerkers achter de feiten aan lopen. Het wordt daarom tijd dat zij de juiste tools voorhanden krijgen om hun werk te doen, want hier heeft zowel het ziekenhuis en diens medewerkers als de patiënt profijt van.
Product Markt Manager Healthcare bij Ascom Benelux