Vorige maand publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek interessante cijfers over ‘medische contacten’ in 2012. Ik produceer een klein aantal van die ‘contactmomenten’- en beleef daar veel plezier aan.
Ik turf geen contactmomenten, ik zie mensen; elk jaar een paar keer. Dat is het leuke aan de mondzorg. Ik ken veel van mijn patiënten lang en goed. Voordat ze gaan liggen in de stoel, praten we. Ik vraag altijd hoe het écht met ze gaat. Dat is uit professionele en persoonlijke interesse.
Ruim drie kwart van de Nederlandse bevolking bezocht in 2012 een van de 8.773 tandartsen minstens eenmaal. Dit aandeel is sinds het begin van deze eeuw nauwelijks veranderd. Deze grote groep kwam in totaal ruim 38 miljoen keer langs bij de tandarts. Ruim twee derde van deze bezoeken duurde kort. Ze stonden na de periodieke controle zo weer buiten. Klaar om weer een half jaar te kauwen, eten, drinken, praten, lachen of te zoenen.
Goede score
Wat me verheugt is dat tandartsen al jarenlang enorm goed scoren bij de patiënten. Ik ben er apetrots op dat mijn collega’s en ik het goed doen. Patiënten geven gemiddeld een 7,9 voor hun tandarts. Gelukkig is de Nederlandse zorg niet louter afhankelijk van tandartsen maar scoren we over de breedte goed. Huisartsen scoren bijvoorbeeld een 7,7 en fysiotherapeuten ook een 7,9. Ziekenhuizen krijgen een 7,7.
Natuurlijk ben ik de eerste om ambitieus te blijven. Een 7,9 is nog geen 10. Maar ik blijf het frappant vinden dat de score van de zorg haaks staat op de louter negatieve berichtgeving over die zorg in diverse media. Zou ik niet in de zorg werken, dan bekroop me het idee dat ik elke vorm van zorg zoveel mogelijk zou moeten mijden.
Klachten
In komkommertijd struinen journalisten de archieven af voor een berichtje zo lijkt het. Zo las ik dat er veel meer klachten over tandartsen zouden zijn. Iedere tandartspraktijk moet al jaren een onafhankelijke klachtenregeling hebben. Als er al meer klachten binnenkomen dan ben ik eerder benieuwd of er ook meer mis gaat of dat de regeling beter vindbaar is. Wat blijkt: in 2012 zijn er van de 38 miljoen ‘contactmomenten’-momenten in totaal 58 klachten behandeld door de onafhankelijke Centrale Klachtencommissie van de NMT. Slechts 9 klachten werden geheel gegrond verklaard. Is dat nieuws? De tandarts is een mens en soms gaan er dingen mis. Als dat niet in de praktijk opgelost kan worden, kan de patiënt een klacht indienen. Dat van de miljoenen bezoeken slechts in 9 gevallen een klacht geheel gegrond is, vind ik het vernoemen waard maar is ook geen nieuws. Het is namelijk al tijden stabiel. Dus het spijt me voor de journalistiek, maar de tandartsen zijn geen komkommerbericht waard.