Als deze situatie vier maanden aanhoudt, ontstaat het komende jaar naar schatting een stuwmeer van cardiologiepatiënten. Als we nu niet ingrijpen en alleen spoed en semi-electieve ingrepen doorgang laten vinden, zal het nog jaren duren voordat we het stuwmeer weggewerkt krijgen. De gevolgen voor de patiënt, het ziekenhuis, de medewerkers en de maatschappij zijn enorm.
Actie is noodzakelijk
Gelukkig gebeurt er al veel. Naast de landelijke coördinatie zijn ook de ziekenhuizen zelf druk bezig de electieve zorg weer op te schalen. We zien dat de ziekenhuizen waar we mee samenwerken continue de balans zoeken in het helpen van zowel de corona- als de reguliere patiënten.
Bottlenecks in de keten oplossen
Meer dan de helft van het stuwmeer in electieve cardiologische zorg is te voorkomen door zorgvuldig te kijken naar welke behandelingen nodig zijn en doorgang kunnen vinden. Het is belangrijk dat ziekenhuizen in kaart brengen waar de bottlenecks zitten en praktische oplossingen ontwikkelen. Voor elk ziekenhuis is dat weer anders. De eerste bottleneck hierbij is zicht is op de impact van covid-19.
Een oplossing is dan om het stuwmeer in de keten inzichtelijk te maken. De hele keten is hierbij van belang, van poli tot beddenhuis. Het is belangrijk het kritieke pad in kaart te brengen. Ook zien we dat het helpt als een ziekenhuis gebruikmaakt van op maat gemaakte dashboards met stuurinformatie op dagbasis.
En wat met de patiënt die nu wegblijft?
Een van de bottlenecks is de teruglopende zorgvraag vanuit patiënten en verwijzers. Transmurale samenwerking opzetten met verwijzers en de eerste lijn is dan deel van de oplossing. Ook is het dan belangrijk om patiëntinformatie in te richten, bijvoorbeeld met belscripts om patiënten gerust te stellen en te informeren over hun mogelijkheden voor een veilige behandeling. Zeker met de juiste protocollen, die daadwerkelijk een veilige behandeling voor de patiënt kunnen garanderen.
Wat gebeurt er als de patiënt zich meldt?
Het is voor ziekenhuizen een grote uitdaging om ervoor te zorgen dat de capaciteit er is: mensen, materiaal en ruimte. En dat de juiste patiënt wordt geholpen, door prioritering mede aan de hand van NZA/NVVC indicatie. Maar het is niet onmogelijk. Tactische planning kan daarbij helpen, en het implementeren van ‘same day discharge’, zodat de patiënt veilig en snel naar huis kan. De patiënt blijft niet langer dan noodzakelijk in het ziekenhuis en kan in de eigen omgeving weer aansterken. Dat is vaak een fijn, en in de huidige tijd ook een veilig, gevoel.
Het is belangrijk om daarnaast zoveel mogelijk ‘remote support’ in te richten om te zorgen dat er opvolging blijft. Ook wij zien dat er in een korte tijd een enorme omslag van persoonlijk naar digitaal consult heeft plaatsgevonden. Echter: in de cardiologie praten we vaak over (erg) kwetsbare patiënten, dus het volgen van de resultaten in de tijd is juist nu cruciaal om de kwaliteit van de zorg te blijven volgen.
In deze crisis wordt het uiterste gevraagd van iedereen en van de gezondheidszorg in het bijzonder. Alleen als we samenwerken, komen we tot oplossingen waar de patiënt wat aan heeft. Dat is niet alleen een traditionele ketenaanpak, maar ook een mulitdisciplinaire aanpak. De patiënt is de zorg van ons allemaal.
Margit van Opstal en Marijn Meuwese
Margit van Opstal is managing consultant Integrated Health Solutions (IHS) bij Medtronic voor de regio Benelux, Alpines, Griekenland, Nordics en Israel . Marijn Meuwese leidt het IHS Consulting team bij Medtronic voor dezelfde regio’s.