Het is opmerkelijk dat zorgaanbieders weinig investeren in duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Investeren levert namelijk een sterk rendement op.
De zorg bestaat uit veel verschillende soorten aanbieders. Van klein tot groot. Was de zorg voorheen de banenmotor van Nederland, tegenwoordig wordt er vooral over gesproken als ‘krimpsector’. Lagere vergoedingen voor zorg in combinatie met lagere budgetafspraken leggen een enorme druk op de exploitatie. Als vooraf niet helder is wat investeringen opleveren, worden ze niet gedaan. En zeker niet als het gaat om investeringen in het verbeteren van de gezondheid van de eigen medewerkers, dus in ‘duurzame inzetbaarheid’.
Sterk rendement
Eigenlijk is dat opmerkelijk. Recent wetenschappelijk onderzoek van ISSA toont juist aan dat iedere euro die wordt geïnvesteerd in duurzame inzetbaarheid, 2,20 euro netto oplevert. Een sterk rendement dus. Niet bezuinigen, maar investeren in medewerkers levert gezondere medewerkers op, bespaart kosten aanzienlijk en verbetert de kwaliteit van zorg. Ook met het eigen gezonde verstand snappen we prima dat gezonde medewerkers beter werk leveren dan medewerkers waarvan de gezondheid onder druk staat. Minder bekend is dat je als werkgever een grote invloed kunt hebben op de gezondheid van je medewerkers. De vraag is of je hiervoor kiest.
Goed verhaal
Als je bovenstaande zo terugleest, heb je diverse argumenten gezien om te investeren op de gezondheid van medewerkers. Om iemand écht te overtuigen is een set aan gedegen argumenten echter niet voldoende, zo schrijft professor Sutorius. Zijn punt: je moet een goed verhaal hebben! Bij duurzame inzetbaarheid betekent dit niet het opsommen van de vaak financiële wins, maar is juist de context essentieel waarin gezonde medewerkers beter tot hun recht komen.
Een recent gesprek met medewerkers van de J.P. van den Bent Stichting heeft me hierover aan het denken gezet. Hier doen ze niet aan duurzame inzetbaarheid als medewerkerbeleid. Men bouwt hier volledig op het vermogen van medewerkers om zelf te kunnen handelen en denken: zoals ze thuis ook doen! Dit ‘doen wat nodig is’ zorgt voor verbinding, vertrouwen en een open communicatie onderling waarbij men elkaar rechtstreeks aanspreekt. Terug naar de bedoeling zou je kunnen zeggen. Doen wat nodig is om juist die zorg te geven die nodig is. Gezondheid van de medewerker is hier geen doel maar een middel dat nodig is om je doel te bereiken.
De juiste zorg
Misschien is dat ook waar het bij duurzame inzetbaarheid van zorgmedewerkers om gaat: doen wat nodig is om de juiste zorg te kunnen geven. Hoe krijg je het dan als zorgorganisatie voor elkaar om mee te denken met je medewerkers?
Ik denk vooral door de juiste keuzes te helpen maken bij dat wat nodig is om liefdevolle zorg te kunnen geven. Niet met organisatiebrede gezondheidsprogramma’s, maar het vinden van manieren om lichamelijke en psychische belasting van het werken in de zorg, niet groter dan noodzakelijk te laten zijn. Eigenlijk door datgene te verminderen dat medewerkers blokkeert hun doel te bereiken. Al sinds 2012 heeft IZZ (IZZ, Stichting IZZ, 2016) samen met Nyenrode (Nyenrode, 2016) een rekenmodel (IZZ, Simulatiemodel Gezond Werken, 2016) ontwikkeld dat helpt keuzes te maken. Dit simulatiemodel laat zien wat je als organisatie verdient door met medewerkers mee te denken. Als onderbouwing van het goede verhaal; door sommigen de businesscase genoemd. Een antwoord op de vraag van zowel zorgmedewerkers als de organisatie: what’s in it for me?!
Inspiratie opdoen
Voor zorgmedewerkers maar ook anderen die werkzaam zijn in de zorg loont het dus te zoeken naar hoe je kunt verdienen aan elkaars gezondheid. Met als doel die zorg aan anderen te geven die nodig is. Om inspiratie op te doen kun je eens grasduinen buiten de zorg (ManagementTeam, 2014). Voel je ook vrij contact met mij op te nemen voor meer informatie over het IZZ simulatiemodel. Doe wat jij denkt dat nodig is. Het is jouw verhaal.
Manager Projecten Gezond werken in de zorg