Van ZN kreeg het Wfg onlangs een verzoek om kwaliteitsgegevens aan te leveren. Hieruit blijkt dat eerdere afspraken over kwaliteitsuitvraag een dode letter zijn. Aangezien de kwestie speelt in veel ziekenhuizen, plaats ik mijn antwoord aan ZN graag als open brief in blogvorm.
Betreft: kwaliteitsuitvraag zorgverzekeraars
Geachte heer Lamping,
Dank voor uw verzoek van 7 januari jongstleden namens de zorgverzekeraars om kwaliteitsgegevens aan te leveren. U onderstreept in uw brief het uitgangspunt dat Zichtbare Zorg alle kwaliteitsinformatie van de zorg verzamelt (dit zijn letterlijk uw woorden). In eerste instantie wilde ik u dan ook per ommegaande vol trots antwoorden dat het Westfriesgasthuis al geruime tijd een trouwe leverancier is van de kwaliteitsgegevens zoals die met u en de Inspectie zijn afgesproken. Ik heb goede herinneringen aan de heldere afspraken die hierover gemaakt zijn en vastgelegd zijn in een convenant Zichtbare Zorg.
Bij het verder lezen van uw brief bleek dat ik te snel enthousiast was. Het door u zelf zo stellig onderstreepte uitgangspunt blijkt niet meer en niet minder dan een dode letter. U vraagt alsnog om in aanvulling op de kwaliteitsuitvraag van Zichtbare Zorg met extra kwaliteitsindicatoren te komen en bij bestaande kwaliteitsindicatoren andere definities te hanteren. En ondertussen liggen, in aanvulling op Zichtbare Zorg en bovenop de uitvraag van de gezamenlijke zorgverzekeraars, ook de eerste verzoeken van individuele verzekeraars om weer andere informatie te leveren al op onze mat.
Transparantie van zorgprestaties is een groot goed, maar de manier waarop u dit probeert te realiseren is contraproductief. Het Westfriesgasthuis zal daarom niet op uw verzoek ingaan. Ik heb daarvoor de volgende overwegingen.
Ten eerste houd ik er van als partijen zich aan afspraken houden. De afspraak die onze brancheorganisaties gemaakt hebben over Zichtbare Zorg zijn volstrekt helder. Een belangrijke reden om tot die afspraak te komen was het reduceren van administratieve lasten. Omdat ik meen dat ik op afspraken mag vertrouwen, heeft het Westfriesgasthuis een grote investering gedaan om de kwaliteitsparameters van Zichtbare Zorg direct af te kunnen leiden uit het ziekenhuisbrede Elektronische Patiëntendossier (EPD). Voor het ontsluiten van de gegevens hebben wij als een van de eerste ziekenhuizen in Nederland een prachtige applicatie aangeschaft (I-Presto), die de benodigde informatie uit het EPD afleidt. Bij de inrichting is uitgegaan van ZiZo als vrager van kwaliteitsinformatie.
Een tweede reden was om tot breed gedragen indicatoren te komen die daadwerkelijk informatie over kwaliteit geven. Ik heb vernomen dat er direct al discussie is ontstaan over de validiteit van indicatoren die u in uw uitvraag meeneemt. Ik kan niet beoordelen of de kritische kanttekeningen hout snijden, daarvoor hadden we dan ook juist Zichtbare Zorg bedacht.
Nu blijkt dat de verdere ontwikkeling van een gezamenlijke uitvraag binnen Zichtbare Zorg vertraging heeft opgelopen. Die vertraging is mede het gevolg van het onvermogen van de betrokken partijen om eenduidige en valide afspraken te maken over de meting van relevante kwaliteit. Zelfs binnen de participerende partijen speelt dit probleem, met als gevolg dat niet alleen de gezamenlijke verzekeraars afstand nemen van Zichtbare Zorg, maar individuele verzekeraars ook weer een eigen lijn trekken. Dit is een ongewenste ontwikkeling. Het verzamelen van gegevens die zijn getoetst en een goede weergave zijn van de werkelijkheid is tijdrovend. Dat geldt ook in een EPD, omdat brondefinities ingeregeld moeten worden en er veel testwerk gedaan moet worden. Het legt een groot beslag op de ondersteunende afdelingen en ook op de artsen die geacht worden patiënten beter te maken. Dat is niet in het belang van de patiënt, niet in het belang van het ziekenhuis en ook niet in het algemeen belang.
Een derde reden om niet in te aan op uw verzoek is van heel andere orde. Informatie vragen waar geen actie uit volgt werkt demotiverend. In de praktijk merken wij dat kwaliteitsinformatie door verzekeraars helaas nog nauwelijks wordt gebruikt bij de zorginkoop. Verzekeraars die van ons een bepaalde kwaliteit willen contracteren nodigen wij van harte uit om daarover met ons concrete en scherpe afspraken te maken. Kwaliteitsinformatie die nodig mocht zijn voor het toetsen van die afspraken zal met alle plezier worden aangeleverd. Van de uitnodiging om bijvoorbeeld garanties te contracteren is tot op heden echter geen gebruik gemaakt.
Wij vertrouwen erop dat wij u met deze brief voldoende hebben geïnformeerd en wensen u veel succes met de ontwikkeling van Zichtbare Zorg.
Met vriendelijke groet,
Raad van Bestuur
dr. H.A. Keuzenkamp