Zilveren Kruis heeft vier jaar lang samen met het zorgveld gewerkt aan uitkomstindicatoren. Over dit programma Kwaliteit van Zorg volgt op 2 oktober het congres ‘Kies voor de beste zorg!’ en verschijnt het boek ‘Wat een uitkomst!’. De nieuwste editie van Skipr Magazine bevat een essay over de geleerde lessen op weg naar een ecosysteem voor zorgkwaliteit. Deze blog geeft enkele highlights.
Het inrichten en besturen van de juiste structuren en processen vergt uitkomstindicatoren over het eindresultaat van een zorgtraject. Uitkomstindicatoren koppelen het perspectief van de professional (doet de behandeling wat ik verwacht?) aan het perspectief van de klant (kom ik af van mijn klachten?; wordt mijn kwaliteit van leven weer beter?). Zilveren Kruis Achmea heeft in haar programma Kwaliteit van Zorg samen met het zorgveld gewerkt aan het ontwikkelen, testen en invoeren van uitkomstindicatoren voor meer dan twintig aandoeningen en ketenzorgtrajecten, samen goed voor 40 procent van de zorg. Dit programma van Zilveren Kruis won in april de door Porter gesponsorde Value Based Health Care Award voor het meest kosteneffectieve kwaliteitsprogramma van Nederland. We kunnen meer dan 80 duizend gezonde levensjaren en 300 miljoen euro winnen als iedereen in 2020 gaat werken zoals nu het beste kwart van de huidige zorgaanbieders werkt.
Lagere kosten
Het kwaliteitsprogramma heeft nu weliswaar gevalideerde uitkomstindicatoren opgeleverd, maar het is nog een hele weg naar nationale toepassing. Allereerst zijn uitkomstindicatoren nog geen gemeengoed in de dagelijkse registratie aan de bron. Het registratielandschap is nu nog erg versnipperd, met grote verschillen in opzet, inhoud, casemixmodellen, aanpak en financiering. De principes van Value Based Health Care gelden ook voor kwaliteitsregistraties: door een centrale infrastructuur zal hogere kwaliteit samengaan met lagere kosten. Door professionals voortdurend te stimuleren en te faciliteren in hun lerend vermogen, ervaren zij de ruimte die ze nodig hebben om kortcyclisch te verbeteren en te innoveren. Landelijke registraties zijn ook essentieel voor ontsluiting van betekenisvolle kwaliteitsinformatie naar professionals en patiënten, zonder terug te vallen in allerlei methodologische discussies.
Ook al is 2015 het Jaar van de transparantie, nog steeds is slechts zo’n tien procent van de aanwezige informatie publiek beschikbaar. In het programma hebben we met talloze professionals en organisaties ervaren dat je niet te lang moet blijven praten, maar in korte pilots moet gaan zien hoe tussentijdse resultaten uitpakken en dan daarmee bijsturen. En laten we eerlijk zijn: het is nog een hele puzzel om kwaliteitsinformatie op zo’n manier aan de patiënt te geven, dat hij zijn afwegingen en keuzes kan maken tijdens het hele zorgtraject. Infographics zeggen vaak meer dan duizend woorden en getallen in tabellen.
Samen verbeteren
In onze verbeterprojecten zien we dat door goed spiegelen op uitkomsten indrukkende verbeteringen tot stand komen. Gemiddelde scores gaan omhoog en de spreiding van scores tussen zorgaanbieders wordt kleiner: shifting the curve up and to the right. Samen systematisch en continu verbeteren vergt wederzijds vertrouwen, vanuit een inhoudelijke oriëntatie, los van financiële en andere belangen. Dit vergt bovendien expertise, vaardigheden en een open houding, ook van de omgeving.
We moeten met elkaar een weg vinden in die belangen en machtsposities van verschillende stakeholders. Dan werken we aan een gezamenlijk verbeterproces dat voldoende veilig maar niet vrijblijvend is, gefocust op resultaat, met een duidelijke rolverdeling en ondersteuning waar nodig. Dan helpt het om afspraken concreet vast te leggen, elkaar daaraan te houden en iteratief aan de slag te gaan om steeds weer resultaten te boeken (en te vieren, zonder elkaar vliegen af te vangen). Dat vergt wel gezamenlijke acties van patiënt, professional én zorgverzekeraar, de gouden driehoek waarop ons zorgstelsel drijft en zijn internationale toppositie kan uitbouwen. Bouwt u mee aan dit ecosysteem?
Senior manager Innovatie en programmamanager Kwaliteit van Zorg bij Zilveren Kruis Achmea