Een antwoord op die vraag, geef ik zo. Maar laten we eerst eens kijken naar waarom Business intelligence eigenlijk toegankelijk zou moeten zijn voor niet-techneuten in het ziekenhuis.
Van data naar informatie
Vooropgesteld: in een ziekenhuis wordt veel data vastgelegd. Alleen al tijdens het zorgpad van een patiënt worden enorme hoeveelheden data verzameld. Hoe verandert de berg data in stuurinformatie en wie zorgt er uiteindelijk voor dat die informatie tot impact leidt?
Business intelligence- en data-experts zijn er om betekenis te geven aan die data. Artsen en specialisten op hun beurt, zijn er om patiënten zo goed mogelijk zorg te bieden. Waar BI-experts en data-experts geen patiënten helpen, zo maken artsen en specialisten geen dashboards, rapporten en datasets. Toch heeft die laatste groep juist veel behoefte aan (ad-hoc) informatie en analyses om zorg die zij leveren te verbeteren.
Dit leidt tot lastige situaties. De BI-afdeling wordt overspoeld met relatief eenvoudige (ad-hoc) dataverzoeken zoals ‘het aantal presentaties en opnames op de Eerste Hart Hulp’ of ‘het aantal zieke werknemers op een afdeling’ en zijn, als we niet oppassen alleen nog maar lijstjes aan het maken. Specialisten moeten vaak te lang wachten op de informatie die zij nodig hebben om hun vak goed uit te kunnen oefenen.
De balans tussen flexibiliteit en eenvoud
Om bovenstaande uitdaging te tackelen, is het belangrijk dat self-service BI ook echt self-service is! Twintig jaar geleden speelde deze uitdaging dus ook al en er werden onder de noemer ‘self-service BI’ tools als Cognos en Tableau ontwikkeld met als doel om data ook voor niet-techneuten toegankelijk te maken.
Dan kom ik terug op de vraag die ik eerder stelde: waarom wordt dit nog steeds niet zo ingezet zoals het ooit bedoeld was? Het antwoord is; dat waar techneuten deze tools zien als eenvoudig, in de praktijk blijkt dat deze applicaties te complex zijn voor bijvoorbeeld specialisten. Dus de kunst zit ‘m in het vinden van de balans tussen flexibiliteit en eenvoud.
Wat we nu veel zien bij ziekenhuizen, is dat er qua eenvoud vaak gekozen wordt voor een oplossing in de vorm van diverse rapportages in de hoop dat één van de rapporten aan de informatievraag voldoet. Toch mis je hier de flexibiliteit die gevraagd wordt door de eindgebruiker. In de grote hoeveelheid data binnen een ziekenhuis zijn teveel combinaties en berekeningen mogelijk. Het is onmogelijk om dit op te vangen door rapportages aan te bieden. Aan de andere kant is het aanbieden van datasets of kubussen aan de eindgebruiker vaak te complex en ligt het gevaar op de loer dat verschillende mensen hetzelfde bedoelen, maar daar een andere definitie op na houden.
Op de troepen vooruit
Hoe mooi zou het zijn als de data die het ziekenhuis verzamelt, waarde krijgt en daardoor nuttig wordt voor patiënten en behandelingen? Hoe fijn zou het zijn als degene die de data registreert ook kan profiteren van de informatie die daaruit gedestilleerd wordt? Het ziekenhuis dat de juiste balans vindt tussen flexibiliteit en eenvoud en daarmee kan zorgen dat specialisten zelf in-control zijn van hun eigen informatievraagstukken, loopt op de troepen vooruit.
Willen we de volgende stap zetten en daadwerkelijk zorgen dat al deze verzamelde data gebruikt gaat worden door de mensen die er de meeste baat bij hebben, dan moeten we het gereedschap aanpassen aan de mensen, niet andersom. Pas dan wordt self-service BI toepasbaar voor iedereen in het ziekenhuis.
Roy Staal
Expert Business Intelligence bij Performation