Onlangs was het bij mijzelf zo ver: ik ging mijn huisartsgegevens in mijn persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) laden. Het was even puzzelen, maar het verliep eigenlijk best vlot. Daar kwamen ze al tevoorschijn, mijn huisartsgegevens van de afgelopen periode… Boeiend, al was het maar omdat ik me sommige bezoeken, en wat daar was besproken, nauwelijks meer herinnerde.
Ik was blij verrast dat mijn huisarts meedeed, maar eigenlijk was er voor die verrassing niet zoveel reden. 92 procent van de Nederlandse huisartsen is inmiddels aangesloten, dus de kans dat de mijne erbij zou zitten, was behoorlijk groot.
Het gaat de goede kant op met de PGO’s, de apps waarmee je als zorgconsument online al je medische informatie kunt beheren en delen. Het gaat mij niet snel genoeg, maar er zit nu wel schot in. Een eerste grote stap is gezet door het aansluitenvan vrijwel alle Nederlandse huisartsen. Van daaruit kunnen we verder.
Het idee achter de PGO’s is in wezen revolutionair: het democratiseren van patiëntgegevens. Dat zei arts-ondernemer Erik-Jan de Vlieger onlangs tijdens een bijeenkomst over de voortgang van PGO’s, en dat ben ik helemaal met hem eens. Als medische gegevens van de dokter rechtstreeks naar de patiënt gaan, in plaats van dat ze alleen maar wordenopgeslagen in epd’s en op andere onbereikbare plekken, wordt de zorg beter en goedkoper.
Het aantal functionaliteiten van de PGO’s is nog beperkt, en in die zin zijn de huidige producten op de markt eigenlijk een soort betaversies. Maar dat kan snel veranderen. Afspraken maken met je zorgverleners, data van smartwatches inladen, met behulp van artificial intelligence echt belangrijke zaken uit een grote hoeveelheid medische gegevens halen… Het kan over een paar jaar ongetwijfeld allemaal. En we zijn nu aan het regelen dat de infrastructuur er is.
De meerderheid van de zorgconsumenten vraagt nog niet om pgo’s, maar dat is een kwestie van tijd. Toen de eerste smartphones op de markt kwamen, hadden de meeste mensen ook geen idee waar je die voor zou kunnen gebruiken. En moet je nu eens om je heen kijken… Bovendien:zorgconsumenten vragen weliswaar niet direct om een PGO, maar indirect wel. Ze vragen namelijk: hoe kan het dat de ene arts die ik spreek de gegevens van mijn andere arts niet heeft? Een PGO kan een bijdrage leveren aan de oplossing van dat probleem.
PGO’s sluiten ook aan bij Samen Beslissen, een ander project waar we als Patiëntenfederatie van harte aan bijdragen. PGO’s en Samen Beslissen versterken elkaar. Want het gesprek met een zorgverlener wordt gelijkwaardiger als de patiënt meer informatie heeft.
Democratisering, ik zei het al. Het is misschien even wennen, maar we worden er op den duur allemaal beter van.
Dianda Veldman is directeur-bestuurder van de Patiëntenfederatie Nederland.