In de zorg zien we vergelijkbare situaties iedere dag. Technologie ontwikkelt in een razend tempo. Zo snel, dat we eigenlijk maar een fractie van wat mogelijk is gebruiken. Onze natuurlijke reactie op nieuwe (technologische) mogelijkheden is te kijken hoe het past in onze traditionele werkwijze, in plaats van andersom. Wij zijn zelf degenen die weinig tijd nemen innovaties slim in te zetten. Eigenlijk laten we dus talloze kansen liggen om de zorg significant te verbeteren.
Hieronder drie voorbeelden uit de cardiologie.
Device data
Iedereen kent wel iemand met een pacemaker of ICD. Maar wist je ook dat dit apparaatje een ’activity-tracker’ en hartslagmeter bevat? Door het gebruik van (deze) data onderdeel te maken van de werkprocessen, kunnen behandelaars samen met de patiënt betere beslissingen maken over de juiste behandeling. Het al dan niet aanpassen van medicatie voor hartfalen kan bijvoorbeeld leiden tot hogere kwaliteit van leven en reductie van acute opnames. In de praktijk wordt dit echter nog beperkt gedaan, terwijl er wel miljoenen euro’s geïnvesteerd worden om medicatie een klein beetje beter te maken.
Hartritme monitor – van USB-stick naar lucifer
Een aantal jaar geleden werd een nieuwe implanteerbare loop hartritme monitor gelanceerd, die ruim 7x kleiner is dan zijn voorganger. Dit apparaatje wordt gebruikt om gedurende langere tijd het hartritme in de gaten te houden, wanneer er verdenking is van hartritmestoornissen. De oorspronkelijke “grote USB-stick” die door cardiologen in een operatiekamer werd geïmplanteerd, werd vervangen door een apparaatje ter grootte van een lucifer dat eenvoudig door verpleegkundigen op de polikliniek kan worden ingebracht. Veel ziekenhuizen gebruiken voortaan de kleinere variant, maar omdat werkprocessen en planningen niet zijn aangepast, en medewerkers beperkt bij de innovatie zijn betrokken, wordt deze nog vaak door een cardioloog in dure OK-omgeving geïmplanteerd. Productinnovatie moet dus hand in hand gaan met procesinnovatie om optimaal te profiteren van de voordelen.
Remote monitoring
Patiënten met bovengenoemde devices komen jaarlijks minimaal 1 keer naar het ziekenhuis voor controle. Er wordt gekeken of de batterij nog goed is, of instellingen aangepast moeten worden, en of er relevante “events” zijn geweest. Bij verreweg het merendeel van deze bezoeken verandert niets. Deze routinebezoeken kunnen eenvoudig worden vervangen door continue “remote monitoring”. Dit betekent niet alleen dat het aantal voorkombare ziekenhuisbezoeken wordt teruggebracht, maar ook dat het hart van patiënten niet eens per jaar, maar vrijwel continu in de gaten wordt gehouden. Door continue monitoring onderdeel te maken van de nieuwe manier van werken, kun je direct acteren wanneer de situatie daarom vraagt, in plaats van maanden te wachten tot het volgende geplande polikliniek bezoek. Zo worden spoedopnames voorkomen. In dit voorbeeld leidt het slimmer inzetten van technologie dus niet alleen tot efficiënter gebruik van middelen, maar ook tot betere uitkomsten voor de patiënt.
Toekomstmuziek? Nee hoor, al deze oplossingen bestaan al jaren. Waarom het nog niet overal ingezet wordt? Denk aan het vertaalknopje van je neefje. Een kwestie van aandacht dus, en ideeën met elkaar delen en bespreekbaar maken. Niet alleen met collega’s in het ziekenhuis, maar ook met verzekeraars, verwijzers, industrie en andere partners
Stijn Schretlen Managing Consultant bij Medtronic Integrated Health Solutions (IHS)
Milan de Niet Consultant bij Medtronic Integrated Health Solutions (IHS)
Geert Wassink Senior consultant bij Medtronic Integrated Health Solutions (IHS)