Er is een ziekenhuis in Nederland waarbij zowel cliënt als ketenpartners aanwezig zijn bij de overdracht. De kinderafdeling van het Bronovo ziekenhuis heeft dit voor elkaar gekregen. Ze noemen het ‘warme overdracht’. De cliënt, ouders van prematuur geboren kinderen, hebben hier zelfs de leiding.
De kinderarts kreeg na ontslag uit het ziekenhuis veel voedings- en groeivragen, die een kinderverpleegkundige beter kon beantwoorden. Daarnaast vonden ouders van prematuur geboren kinderen de weg naar het consultatiebureau moeilijk. Ze bleven hun vragen aan het ziekenhuis stellen. Een projectgroep, bestaande uit zowel intra- als extramurale zorgverleners, zoals de consultatiebureau jeugdverpleegkundige en fysiotherapeute, deed onderzoek en organiseerde spiegelgesprekken.
Stem van de klant
Ouders gaven tijdens de spiegelgesprekken aan dat de vroeggeboorte van hun kind een heftige periode is met veel emoties en onzekerheid. De maatschappelijk werker werd soms te laat ingeschakeld en dan ‘hoefde het niet meer’. Terwijl het toch wel prettig is om kennis te maken en te weten wie je kunt consulteren. De afstand naar het consultatiebureau werd als groot ervaren want ‘zij kenden mijn kind toch niet’ en de kinderarts en –verpleegkundige wel. Ook de open uitnodiging ‘je kunt altijd bellen’, gaf ouders onvoldoende houvast.
Maatschappelijk werk komt nu kort na opname langs om kennis te maken en over de dienst te vertellen. Mijlpalen van het premature kind worden gevierd met een mijlpalenslinger. Er is een dagboek waarin betrokkenen schrijven. Een van de belangrijkste veranderingen is de warme overdracht tussen ouders, jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau, kinderverpleegkundige en kinderarts. Deze vindt plaats in het ziekenhuis tijdens de rooming-in periode.
Warme overdracht
De ouders bereiden de overdracht voor met de kinderverpleegkundige. De ouders nemen tijdens het gesprek de regie, de kinderarts en kinderverpleegkundige vullen aan. De jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau maakt op deze manier intensief kennis met de ouders, leert over hun belangrijke momenten en gevoeligheden. De winst van deze manier van overdragen is dat de ouders zelf alle belangrijke informatie aan het consultatiebureau kunnen overdragen en zich gehoord voelen. De jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau is al vroeg op de hoogte en geeft uitleg over haar ondersteuning. De ouders voelen zich veilig als ze naar huis gaan. Ze weten bij wie ze voor welke vragen kunnen aankloppen en het zijn allemaal bekende gezichten. Deze nieuwe manier van werken blijkt een groot succes.
De warme overdracht is snel ingebed op de afdeling voor prematuur geboren kinderen in het Bronovo ziekenhuis. Bijzonder hoe het ziekenhuis de samenwerking met extramurale zorgverleners vorm geeft en hoe zoiets een enorme meerwaarde voor ouders creëert. Korte lijnen, meer vertrouwen en minder ruis. De cliënt voelt zich ondersteund om de regie te nemen tijdens de overdracht. Een zeer geslaagd project dat navolging verdient. De kinderafdeling van het Bronovo ziekenhuis verdiende terecht een Gouden OorKonde tijdens de Gouden Oor Award voor de Zorg 2015.