BCC bestaat al ruim 75 jaar. In 1945 startte Herman Bakker een elektronicawinkel in Amsterdam: Bakker Cash&Carry. Na een kleine 20 jaar opende een tweede vestiging haar deuren. Toen zijn zoons in 1969 het bedrijf voortzetten werd de naam veranderd in BCC. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een winkelketen met 61 winkels door heel Nederland.
Local heroes
Klinkhamer besprak in zijn lezing de ontwikkeling die in de jaren voordat webwinkels actief werden een grote rol speelde. Klanten wilden namelijk steeds meer kunnen kiezen waardoor er een trend ontstond van steeds groter wordende winkels met tientallen televisies, koelkasten, stofzuigers en ga zo maar door. Middelgrote winkels werden veel minder interessant omdat ze tussen de megastores met enorm assortiment en de kleine persoonlijke winkels om de hoek (de zogenaamde local heroes) in vielen. Groot, groter, grootst was de richting dus!
Door de opkomst van webwinkels verdween dat voordeel van het hebben van een groot assortiment echter volledig. De steeds groter wordende megawinkels kunnen nooit het bijna oneindige aanbod van een webwinkel evenaren omdat webwinkels niet aan fysieke grondoppervlaktes zijn gebonden. Daar komt bij dat de kosten voor de megawinkels met enorme panden die verwarmd en verlicht moeten worden enorm zijn. En er moet natuurlijk personeel aanwezig zijn om alles te bemensen. En dan zijn ze ook nog eens niet 24/7 open zoals elke webwinkel. Het moge duidelijk zijn dat er een koerswijziging nodig is voor fysieke elektronicawinkels om relevant te blijven.
Beste keuze maken
Dit heeft zich bij BCC vertaald in een nieuwe strategie. Daarbij worden de huidige winkels verkleind omdat ze vooral willen focussen op hun expertise en daarmee het helpen van hun klanten. Voor het tonen van het assortiment hebben ze geen enorme winkels meer nodig. In het gesprek tussen klant en inhoudsdeskundige verkoper wordt het online aanbod gezamenlijk met elkaar bekeken en besproken. Met dit gesprek onderscheiden ze zich dan ook echt van de webwinkels waar de klant het allemaal zelf moet uitzoeken. Ze begeleiden zo hun klanten optimaal en helpen hen de beste keuze te maken.
Wat betekent dat voor de zorg?
Ik zag gelijk parallellen met de zorg. En dan nog specifieker met de eerstelijnszorg. De huisarts, de apotheek, de fysiotherapeut en al die zorgverleners in de wijk. Dat zijn de local heroes van de zorg. Dicht bij de patiënt, met de expertise om de patiënt de juiste zorg op de juiste plek te geven en ook door te verwijzen als dat nodig is. En daar hoort dus ook digitale zorg bij! Omdat die ons kan helpen om met dezelfde beperkte hoeveelheid zorgverleners wel de stijgende zorgvraag aan te kunnen. Dat zou dan wel moeten betekenen dat online zorg een vast onderdeel moet zijn van het arsenaal aan behandelmogelijkheden dat met de patiënten besproken wordt. Daarbij moet er dan ook écht werk van worden gemaakt om de patiënt te helpen de juiste keuze te maken en deze goed te begeleiden. Dat kost natuurlijk tijd, maar is in mijn optiek wel de sleutel tot het slagen van digitale zorg. Als de zorgverlener namelijk enthousiast is over digitale zorg en deze goed begeleid is de kans dat de patiënt er gebruik van gaat maken veel groter. Goed op de hoogte zijn van alle digitale mogelijkheden en deze goed begeleiden dus! Dan kan deze omnichannel benadering met goede begeleiding bij ons net zo goed werken als bij BCC. Denkt u niet?
Dank je wel Casper Klinkhamer, CEO van BCC voor de inspirerende lezing op de Webwinkel Vakdagen!
VOOR SKIPR: Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Voortaan verschijnen die ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.