Alle informatie die je nodig hebt is eenvoudig terug te vinden in de gebruiksvriendelijke app van Bolt, met een overzichtelijke plattegrond waar real-time alle huurauto’s en elektrische steps te vinden zijn en een duidelijke uitleg hoe alles werkt. Bolt zit overigens niet alleen in Riga. Het van origine Estse bedrijf dat in 2013 werd opgericht, opereert inmiddels in meer dan 500 steden in 45 landen in Europa, Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Ik was ze zelf echter nog nooit tegengekomen.
Groene oplossing
Een van de voordelen van Bolt is dat het een groene oplossing voor stedelijke mobiliteit biedt. Hun elektrische steps helpen de CO2-uitstoot te verminderen, terwijl ze ook stiller zijn dan traditionele scooters en auto’s. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar draagt ook bij aan een rustiger en aangenamer stadsleven. Maar nog veel belangrijker is natuurlijk dat het ook de noodzaak om een auto te bezitten voorkomt wat uiteindelijk natuurlijk het meest duurzaam is.
Wat de kosten van het huren van een auto betreft, is Bolt goedkoper dan traditionele autoverhuurbedrijven. De prijzen zijn transparant en er zijn geen verborgen kosten, wat betekent dat je precies weet waar je aan toe bent voordat je een auto huurt. Voor als je moet tanken ligt er een tankpas in de auto en parkeren kan gratis op de plekken die duidelijk in de app zijn aangegeven. En er is altijd wel een auto in de buurt als je er een nodig hebt. Dit maakt het niet alleen een aantrekkelijke optie voor toeristen, maar wordt het ook veel gebruikt door lokale bewoners. ‘s Avonds kun je in de app zien dat enorm veel auto’s zich bevinden in de regio buiten de stad, die overdag allemaal naar Riga komen. Ze bieden een breed scala aan voertuigen die eenvoudig te boeken zijn via de app. Van een compacte Audi A1 tot een exclusieve Toyota Landcruiser en echt alles daartussen. Helaas kon ik met mijn Nederlandse rijbewijs geen auto huren, maar gezien de lange lijst van rijbewijzen die wél geaccepteerd worden (van Albanese tot Zwitserse) lijkt dat een kwestie van tijd.
Veelzijdig
Ik vond de veelzijdigheid van de diensten van Bolt echt indrukwekkend. Of je nu een snelle rit naar een vergadering nodig hebt, een elektrische step om de stad te verkennen, een auto voor een dagtrip, of een maaltijd aan huis bezorgd wilt krijgen, Bolt biedt het allemaal. Tijdens mijn verblijf in Riga gebruikte ik de elektrische steps om door de stad te navigeren. Het was niet alleen leuk, maar ook superhandig om snel van van A naar B te komen.
En het is heel prettig dat de verschillende diensten in één enkele app zijn ondergebracht. Dit bespaart tijd en moeite. Gewoon een keer een account aanmaken, je creditcard invoeren en that’s it. De steps kan je gemakkelijk oppikken en elders weer wegzetten. En de locaties klopten gewoon altijd met de app. Heel handig dat je daar gewoon van uit kunt gaan. En als je de step wegzet krijg je direct de rekening in je mail. Superoverzichtelijk en transparant.
En de zorg dan?
Er is een aantal aspecten van Bolt dat ik nuttig vind voor de zorg. Wellicht zijn deze niet uniek voor dit bedrijf, maar ze komen wat mij betreft wel heel mooi bij elkaar.
Duurzaamheid: Met name het feit dat zoveel inwoners van Riga gebruik maken van de deelauto’s heeft een grote impact op het aantal auto’s in de stad. Ik schreef al eerder over het voordeel van het delen van goederen zodat er minder middelen nodig zijn (Peerby en Swapfiets). Het voorbeeld van Bolt is een derde voorbeeld dat illustreert dat middelen delen erg succesvol kan zijn.
Transparantie: Ik was onder de indruk van de transparantie van de kosten. Je weet precies wat iets gaat kosten en besluit op basis daarvan wat je kiest. Ook na het gebruik krijg je direct een mail met de factuur van de kosten. Voor de zorg is dat echt het tegenovergestelde. Zou het niet veel kunnen opleveren als patiënten een transparanter en duidelijker beeld zouden hebben van de kosten van hun behandeling? Doordat dat nu een black box is, nemen patiënten in ieder geval geen keuzes op basis van kosten.
Gebruiksvriendelijkheid: Het gemak dat alles in een app beschikbaar was en zonder ingewikkelde handleiding gebruikt kon worden was een schril contrast met veel zorgapps die ik ken. Als we daar meer aandacht aan besteden kan dat actief bijdragen aan het meer gebruiken van apps die de patiënt meer regie geven en daarmee de zorg ontlasten.
Zomaar drie lessen voor de zorg die ik heb gezien bij Bolt. Ik hoop dat het u aan het denken zet!
—————————————————–
Joris Arts is auteur van het boek ‘Wat de zorg kan leren van … – 46 eyeopeners uit andere sectoren’. Hij plaatst elke week op woensdag een blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Die blogs verschijnen ook op Skipr. Die reeks is hier te vinden.