De Dimence Groep is een zorgorganisatie in Oost-Nederland. De groep bestaat uit in totaal zeven stichtingen die elk hun eigen type zorg leveren. Dit zijn onder andere basis- en specialistische ggz en forensische psychiatrie, maar ook Maatschappelijke Dienstverlening en Welzijnswerk. Bij de Dimence Groep werken ongeveer 2.800 medewerkers en 1.500 vrijwilligers. Zij zetten zich vanuit de stichtingen in voor ruim 35.000 cliënten en patiënten.
Schotten doorbreken
Het initiatief voor De Duik kwam rechtstreeks voort uit de structuur van de organisatie. Omdat de organisatie zo groot en decentraal is en er zoveel verschillende stichtingen met uiteenlopende types zorg zijn, was er vaak weinig bekend over wat er allemaal in de andere stichtingen van de organisatie gebeurde. Om schotten te doorbreken en kennis met elkaar te delen ontstond het idee om medewerkers bij elkaar te laten meekijken. Zo werd er van elkaar geleerd, zou er meer begrip voor elkaar komen, maar bood het bijvoorbeeld ook direct een mooie kans om te kijken of het werken bij een van de andere stichtingen mogelijk interessant zou zijn. Omdat men het vanuit de organisatie ook belangrijk vond om zich meer open te stellen voor de buitenwereld, mochten ook mensen van buiten komen Duiken.
Hoe werkt het Duiken?
Om deel te nemen bezoek je eenvoudig de website van De Duik. Hier kun je aangeven vanuit welke rol je wilt duiken. Dit kan als een potentiële sollicitant, huidige medewerker, ketenpartner, student, vrijwilliger of als cliënt. Vervolgens krijg je een overzicht van de beschikbare Duikplekken, overzichtelijk gesorteerd per provincie en gefilterd op functie en stichting, zodat je snel de plek kunt vinden die het beste bij jouw interesse past. Er zijn op dit moment 80 duikplekken op 40 verschillende locaties!
Na het kiezen van je duikplek vul je je contactgegevens in. Vervolgens neemt een medewerker (de Duikinstructeur) contact met je op om samen te bepalen hoe jouw duik eruit zal zien. Dit kan variëren van een informatief (soms online) gesprek om meer te leren over een bepaalde afdeling tot een volledige meeloopdag waarbij je de dagelijkse gang van zaken van dichtbij kunt ervaren. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat De Duik kan worden aangepast aan de behoeften en interesses van de duiker.
Na afloop van De Duik worden de duikers uitgenodigd om hun ervaring te delen. Dit helpt niet alleen om de ervaring te verbeteren, maar kan ook anderen inspireren om zelf een duik te nemen in de boeiende wereld van geestelijke gezondheidszorg en welzijn of wellicht zelf een duikplek aan te gaan bieden.
De duikplekken kunnen heel laagdrempelig via dezelfde website aangeboden worden. De duikinstructeur vult zijn contactgegevens in, maakt een korte beschrijving van de duikplek en voegt daar eventueel wat foto’s of een video aan toe. Omdat niet altijd elke type duiker voor elke duikplek geschikt is, selecteert hij welke duikers er allemaal welkom zijn. En dat is het! De invulling van De Duik wordt vervolgens in overleg bepaald. Dit kan overal anders zijn en wordt door de duikinstructeur verzorgt.
Is het een succes?
Het feit dat er inmiddels 80 duikplekken zijn en er sinds de start al 500 Duiken hebben plaatsgevonden, onderstreept mijns inziens het succes. Het initiatief is organisch gegroeid, doordat vrijwel iedereen het leuk vindt om mee te doen. Ze zien dat medewerkers echt trots worden op hun werk als ze geïnteresseerde duikers er over vertellen.
Ook de ervaringsverhalen dragen bij aan de bekendheid en populariteit. Interessant genoeg zijn het meer mensen van buiten de organisatie die deelnemen (afgelopen jaar ongeveer 80%), wat ook al geleid heeft tot nieuwe collega’s. Het succes is zo groot dat het soms zelfs nodig is om deelname te reguleren door doelgroepen aan te passen of meerdere duikers tegelijk uit te nodigen. Bovendien levert De Duik waardevolle ideeën, kennisuitwisseling, en wederzijds begrip op, terwijl het daarnaast ook gewoon heel leuk is om ergens anders een kijkje te nemen.
En hoe doe je dat dan?
Het is in de allereerste plaats belangrijk om vanaf het begin duidelijk te communiceren waarom je dit initiatief opzet. Leg uit wat het kan opleveren: meer werkplezier, verbeterd begrip tussen collega’s, meer kennisdeling, nieuwe sollicitanten en meer transparantie binnen de organisatie. Het is vervolgens essentieel om het proces zo eenvoudig mogelijk te maken, zowel voor de mensen die als duikinstructeurs fungeren als de potentiële duikers. Begin klein, met een groepje enthousiaste medewerkers dat de eerste duiken organiseert. Wanneer deze pioniers hun positieve ervaringen delen, zal dit anderen aanmoedigen om ook duikinstructeur te worden. Dit creëert een vliegwieleffect: meer duikplekken leiden tot meer mogelijkheden om te duiken, wat weer zorgt voor meer geïnteresseerde duikers en een toename van inspirerende ervaringsverhalen. Deze positieve feedbackloop zorgt ervoor dat het initiatief zich vanzelf verder verspreidt en groeit binnen de organisatie.
Ik was echt diep onder de indruk over De Duik. Het levert zoveel op dat ik eigenlijk niet kan begrijpen waarom dit niet op veel meer plekken gebeurt. Ik denk namelijk dat als ik een zorgorganisatie benader met de vraag of ik een dagje mee mag lopen, dat op heel veel plekken mogelijk is. Maar dan moet ik wel weten dat dat kan en vervolgens zelf de stoute schoenen aantrekken om op zoek te gaan bij wie ik moet zijn. Als je dat nu actief faciliteert zoals bij de Dimence Groep, zullen veel meer mensen er gebruik van gaan maken. Met alle positieve gevolgen van dien! Wat mij betreft een no-brainer!