Een inspirerende ervaring waarin ik van dichtbij kon zien hoe innovaties die écht het verschil kunnen maken voor de zorg in de spotlight worden gezet. Maar wat is de achtergrond van deze prijs en nog belangrijker, wat brengt het de organisator en de deelnemers?
De Nationale Zorginnovatieprijs, georganiseerd door Zorginnovatie.nl (het start-up-programma van Health~Holland) in samenwerking met regionale partners, heeft als doel om innovatieve zorgoplossingen te versnellen. De prijs is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest prestigieuze awards binnen de zorgsector en wordt aankomend jaar voor de tiende keer uitgereikt. Maar het draait niet alleen om het winnen van een cheque met een mooie geldprijs. Het gaat ook om erkenning, PR en het in contact komen met belangrijke partners om zo meer kans te hebben op succesvolle opschaling. Dit is vaak de grootste uitdaging voor start-ups. Het brede netwerk van Health~Holland en de regionale partners met investeerders, zorgorganisaties en andere ondernemers komt daarbij goed van pas.
Laura Gähler van Health~Holland vertelde me enthousiast over de organisatie van de prijs.
Regionale voorrondes
De voorrondes voor de prijs worden op regionaal niveau georganiseerd door regionale partners van Zorginnovatie.nl. Deze partners zorgen ervoor dat deelnemers al vroeg in het proces belangrijke connecties kunnen leggen en waardevolle feedback ontvangen. Na de regionale voorrondes gaan de winnaars van elke regio door naar de nationale finale. Deze finale biedt een groter platform, waar de geselecteerde innovaties nogmaals worden gepresenteerd aan een landelijke jury van experts en een breed publiek. In de nationale finale krijgen ze de kans om hun innovaties verder te valideren en extra zichtbaarheid te genereren. Winnen betekent vaak niet alleen erkenning, maar ook meer netwerk- en investeringsmogelijkheden voor verdere groei en ontwikkeling. Maar ook als je niet wint, heb je al enorm veel gewonnen in termen van exposure en netwerkuitbreiding. En dat is juist de ‘win’ voor Health~Holland. Dat de kans dat het lukt om zoveel mogelijk zorgoplossingen te versnellen toeneemt.
Administratieve lastenvermindering
Om uit de eerste hand te horen hoe dat voor de deelnemers is, sprak ik met huisarts Maarten Timmers, medeoprichter van Juvoly. Juvoly is de winnaar van de Nationale Zorginnovatie Vakjuryprijs 2024. Het is een AI-gestuurd platform dat huisartsen helpt bij het verminderen van hun administratieve last. Het luistert mee tijdens het consult, transcribeert het gesprek en maakt automatisch een verslag dat de huisarts kan controleren en opslaan. Zo kunnen huisartsen tijdens een consult hun volledige aandacht richten op de patiënt, in plaats van op het op de juiste manier in de computer invoeren.
Maarten benoemde drie belangrijke ‘wins’ van het deelnemen aan en winnen van de Nationale Zorginnovatieprijs.
- Krachtige pitch
De prijs biedt een uitstekende kans om je product te pitchen voor een groot publiek. Je wordt daardoor uitgedaagd om je verhaal duidelijk en krachtig neer te zetten. Daarbij krijg je begeleiding van experts, wat nieuwe kansen creëert voor verdere ontwikkeling.
- Interne en Externe validatie van je product
Door mee te doen en (regionaal) te winnen krijg je een duidelijke bevestiging dat je op de goede weg bent. Het laat zien dat je product of dienst niet alleen innovatief is, maar ook erkend wordt door stakeholders én een vakjury van experts. Daardoor neemt men je product serieus wat weer meer kansen geeft tot opschaling.
- Positieve vibe
De energie en het enthousiasme die voortkomen uit het winnen van zo’n prijs zijn aanstekelijk. Bij het runnen van een start-up heel belangrijk om de moed er goed in te blijven houden. Het is altijd leuk om een prijs te winnen!
Win-win
De Nationale Zorginnovatieprijs is een succes voor zowel de organisatie als de deelnemers. Voor Health~Holland, Zorginnovatie.nl en de regionale partners biedt de prijs een platform om innovaties in de zorg sneller op te schalen, wat bijdraagt aan hun missie. Voor de deelnemers is het een mooie kans om hun product scherp te krijgen, bevestigd te worden dat ze op de goede weg zijn én een positieve vibe te creëren. Zelfs wie niet wint, profiteert van de aandacht en feedback. Zo draagt de prijs bij aan het versnellen van zorgoplossingen, wat uiteindelijk de hele zorgsector ten goede komt.
Joris Arts is auteur van het boek ‘Wat de zorg kan leren van … – 46 eyeopeners uit andere sectoren’. Hij plaatst elke week op woensdag een blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Die blogs verschijnen ook op Skipr. Die reeks is hier te vinden.