FC Utrecht is opgericht in 1970 als fusie tussen de voetbalverenigingen DOS, Elinkwijk en Velox. FC Utrecht heeft in zijn geschiedenis verschillende prijzen gewonnen, waaronder de KNVB-beker in 1985, 2003 en 2004. De club heeft ook verschillende keren deelgenomen aan Europese toernooien, waaronder de Europa League en de UEFA Cup.FC Utrecht heeft een grote en trouwe aanhang en behoort tot de top vijf van Nederlandse voetbalclubs qua gemiddeld aantal toeschouwers per thuiswedstrijd. Door deze trouwe supportershebben zij een enorm bereik als zij hun achterban aanspreken, bijvoorbeeld via hun sterspelers.
De impact die dat kan hebben op fans beschreef ik eerder over de impact van de openheid van Angeline Jolie richting haar fans. Zij liet preventief haar borsten amputeren vanwege een erfelijke verhoogde kans op kans op borst– en eierstokkanker. Jolie schreef openlijk over haar operatie in The New York Times omdat ze haar ervaringen met andere vrouwen wilde delen. Hier is een studie over gepubliceerd, waaruit bleek dat na alle media-aandacht significant meer vrouwen beter op de hoogte waren van de behandelmogelijkheden bij borstkanker.
Naar buiten kijken
FC Utrecht Next is opgericht omdat de club tot de conclusie kwam dat naar buiten kijken een absolute voorwaarde was om steeds beter te kunnen worden. Zij gingen daarvoor de samenwerking aan met kennisinstellingen, de overheid, corporates en start-ups. Het platform steunt op drie pijlers: Sports Performance & Health, Verbinding & Talent en Stadion & Gebied.
Sportperformance & Health richt zich op het continu verbeteren van de prestaties en gezondheid. Dit gaat overigens vaak hand in hand, voor zowel de topsporters als de fans. Zo wordt er onderzoek gedaan naar slaap in het Sleep Discovery Lab van het UMC Utrecht. Een goede nachtrust is namelijk niet alleen belangrijk voor een goede gezondheid, maar ook essentieel voor het leveren van topprestaties.
Draag die band!
Een ander mooi voorbeeld van de samenwerking met UMCUtrecht vond ik het project: Draag die band! Een project om het belang van jaarlijks je bloeddruk te meten onder de aandacht te brengen. De band refereert daarbij zowel aan de aanvoerdersband als een bloeddrukmeterband. Doordat de fans dit advies niet van hun dokter maar van de spelers van hun favoriete club te horen krijgen, is de kans dat ze het advies opvolgen groter. Zo gaf vorig jaar 60% van de ondervraagde fans aan de bloeddruk te meten. Je kunt jezelf via de website zelfs aanmelden als ‘Draag die band-aanvoerder’, waarbij je als ambassadeur optreedt door de speciale FC Utrecht aanvoerdersban te dragen. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee. Bijvoorbeeld dat je persoonlijk voorlichting krijgt van (oud) FC Utrecht aanvoerders en dat je mee kunt doen met een beweegactiviteit van de FC Utrecht trainers. Wat gaaf om mensen zo te verleiden om ambassadeur te worden!
Startende ondernemers
Een van de events die ze organiseren die onder de pijler Verbinding & Talent valt, is The Pitch. Tijdens The Pitch krijgen startende ondernemers, waarvan hun innovatie is gedebuteerd binnen het Innovatieplatform, de mogelijkheid hun droom waar te maken door hun verhaal te pitchen aan een panel van de samenwerkingspartners van het platform en de Businessclub van FC Utrecht.
Een ander voorbeeld dat onder deze pijler valt, insamenwerking met T-Mobile, is Twelvie. Deze speciale robot met 360°-camera geeft kinderen uit het Wilhelmina Kinderziekenhuis via een VR-bril op afstand een uniek kijkje achter de schermen in het voetbalstadion. Even mag Twelviemee in de catacombe en dan klimt hij op de tribune en volgt hij als twaalfde man de wedstrijd.
Tijdens onze negende InnovatietripNL afgelopen januari, bezochten wij onder andere Galgenwaard, het stadion van FC Utrecht. Wij waren op bezoek bij hoofdsponsor T-Mobile. De telecomprovider is naast hoofdsponsor ook partner in het innovatieplatform van de voetbalclub: FC Utrecht Next. Van Sonny van Kranenburg, Business & Campagne Marketeer bij FC Utrecht, hoorden wij alle ins en outs van dit innovatieplatform.
Slimme prullenbakken
Van de pijler Stadion & Gebied zijn er tal van voorbeelden die gericht zijn op het verbeteren van de stadionervaring en ook het ontwikkelen van het gebied waar het stadion in ligt. Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruiken van de slimme prullenbakken van Plaex. Het schoonmaken van het stadion na een wedstrijd kost 160 manuren. Door het inzetten van deze prullenbakken, kunnen de supporters punten sparen door hun afval zelf in deze prullenbakken te gooien. Daardoor zijn de schoonmakers na de wedstrijd sneller klaar. En doordat de slimme prullenbakken ook het afval automatisch kunnen scheiden is er ook nog eens een voordeel voor het milieu. Win-win dus!
Een ander voorbeeld is de manier waarop ze omgaan met het beperkt aantal parkeerplaatsen. Op wedstrijddagen wordt er door het tekort vaak geparkeerd in de omliggende woonwijken, wat daar veel overlast veroorzaakt. Door de parkeervakken Smart te maken door sensoren, kunnen ze van tevoren veel beter sturen op de bezetting ervan. En anticiperen als blijkt dat het echt vol is, door supporters door te verwijzen naar verder gelegen parkeerterreinen.
En de zorg dan?
Ik zie zo wel wat lessen te leren van FC Utrecht. In de eerste plaats het besef om samen te moeten werken met andere partijen om zo continu te blijven verbeteren. En dat vervolgens ook daadwerkelijk vorm te geven via hun innovatieplatform FC Utrecht Next. Ik verbaas mij elke week over de lessen die ik leer van andere sectoren en dat doen zij ook op deze manier. Juist door met elkaar te innoveren kun je elkaar versterken. De talloze innovaties waarvan ik er nu maar een paar besproken heb zijn daar heel concrete voorbeelden van. Die zijn echt ontstaan in de samenwerking met andere partijen.
Daarnaast denk ik dat we veel vaker het voorbeeld van het UMC Utrecht zouden moeten volgen. Als patiënten niet door zorgverleners, maar door hun idolen en helden worden toegesproken in hun eigen vocabulaire, zou dat het effect van adviezen kunnen versterken. En dat kan natuurlijk nooit kwaad!
Dank je wel Sonny van Kranenburg, Business & Campagne Marketeer bij FC Utrecht voor het bevlogen gesprek over FC Utrecht.
Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Voortaan verschijnen die ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.