De ouderen (ahum) onder ons zullen het zich nog wel herinneren. Als je vroeger thuiskwam van een vakantie met je ouders, zorgde je dat je zo snel mogelijk je fotorolletje inleverde bij de lokale drogist om de foto’s te laten ontwikkelen. Een paar dagen later kon je een mapje ophalen en erachter komen dat het resultaat mee of juist heel erg tegenviel. Dat dat tegenwoordig anders gaat, hoef ik niet uit te leggen. De opkomst van de digitale fotografie sinds het begin van deze eeuw heeft de hele fotografiesector op zijn kop gezet.
Kodak-moment
De reclameslogan van fotografiegigant Kodak kreeg er zelfs een nieuwe definitie door. Een Kodak-moment was niet langer een uniek moment dat je voor de eeuwigheid wilde vastleggen. Het staat tegenwoordig bekend als de situatie waarin een bedrijf of organisatie de trends in de markt mist en haar dominante positie verliest. Kodak bleef inzetten op fotorolletjes, ondanks dat de wereld om hen heen veranderde.
Twaalf kerntechnologieën Fujifilm
In de jaren ’90 zag Fujifilm de wereld om zich heen veranderen en kwam tot de conclusie dat de markt van fotorolletjes waar ze sinds 1934 in zaten hard zou gaan krimpen. Er moest worden ingegrepen.
Fujifilm definieerde daarop twaalf kerntechnologieën die zij gebruikten bij de productie van filmrolletjes en camera’s. Omdat een fotograaf op dat ene unieke fotomoment volledig moet kunnen vertrouwen op de kwaliteit van het rolletje, zijn ze extreem goed in het leveren van constante kwaliteit van deze kerntechnologieën. Ze zijn vervolgens actief op zoek gegaan naar afzetmarkten waar hun ervaring met deze technologie goed gebruikt zou kunnen worden. Met succes!
Nanodeeltjes
Een voorbeeld van zo’n technologie die gebruikt wordt bij de productie van fotorolletjes is nanodispersie. Dit is het maken van een stabiel mengsel van nanodeeltjes van stoffen die niet in elkaar oplossen. Fotorolletjes bestaan uit een aantal lagen gelatine met daarin gelijkmatig verdeelde nanodeeltjes die bij ontwikkeling voor de verschillende kleuren zorgen.
Deze technologie blijkt heel geschikt bij het maken van cosmetica, waarbij ze specifieke huidverzorgende stoffen op de juiste plek in de huid kunnen afleveren. In Azië heeft Fujifilm een uitgebreide huidverzorgingslijn op de markt gebracht.
Nieuwe toepassingen
Een andere technologie is High Precision Forming Technology, waarbij ze tot op de nanometer nauwkeurig vormen kunnen maken. Fujifilm gebruikte dit bij de productie van optische lenzen. Deze technologie wordt nu ingezet om polysacharide-naalden van 100 micrometer lengte te maken. In deze naalden kunnen geneesmiddelen worden opgelost. Deze kan een patiënt vervolgens zelf met een pleister op de huid aanbrengen en op die manier pijnloos injecteren door de zeer kleine afmetingen.
Een laatste voorbeeld is bio-engineering. Door het leveren van hoge kwaliteit volgens ‘zero-defects’-approach is het een kleine stap naar het produceren van medische producten. Een voorbeeld daarvan is de Fujifilm-site in Tilburg; waar vroeger in Tilburg voornamelijk imaging en grafische producten werden geproduceerd is daar eind 2021 een fabriek geopend waar cell culture media (celkweekmedia) voor de productie van onder andere biofarmaceutische producten worden gemaakt.
En de zorg dan?
Het zette mij aan het denken. De wereld om de zorg verandert ook drastisch. Wat zijn onze kernspecialiteiten in de zorg? Wat zijn de dingen waar wij in de zorg supergoed in zijn? Ik denk dan bijvoorbeeld niet gelijk aan het beoordelen van röntgenfoto’s (dat kan kunstmatige intelligentie namelijk veel beter); het geven van informatie over ziektebeelden (dat kan Thuisarts.nl prima ); het constateren van een hartafwijking (dat doet Apple Watch al voor je) of het afleveren van een geneesmiddel (ooit van bol.com gehoord?).
Ik denk dan meer aan de passie om voor iemand te zorgen, het optimaal begeleiden van een patiënt in onzekere tijden en het continu op zoek zijn naar nieuwe manieren om patiënten te genezen. Hoe kunnen wij die kernspecialiteiten behouden en versterken? En misschien zelfs wel inzetten buiten de zorg?
Ik daag u uit om uw kernspecialiteiten te definiëren! En na te denken waar en hoe u die kunt inzetten. Laten we in de zorg in ieder geval zo ons Kodak-moment proberen te voorkomen!
Ontzettend bedankt voor het leuke gesprek Michiel de Hair, Open innovation HUB manager bij Fujifilm!
—————————————
Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Bovenstaand blog verscheen ongeveer twee jaar geleden al op zijn LinkedIn-pagina. De blogs verschijnen ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.
Jos Verest
Helemaal mee eens. Jammer dat er in de zorg een belangrijke drijfveer ontbreekt om het beter te doen…….Er is teveel geld (de oplossing voor alle problemen!) en dan stokt innovatie!