Deze koffiebar is opgericht in 2015 vanuit de gedeelde visie van Rodney, een voormalig gedetineerde, en Marco den Dunnen, een politieagent. Beiden zagen de noodzaak om jongeren met een crimineel verleden en beperkte kansen op de arbeidsmarkt te helpen. Gevestigd in een oud politiebureau bieden zij sinds de start voormalig gedetineerden en jongeren met een ‘randje’ niet alleen een kans om te werken in de horeca, maar ook om hun leven op het rechte pad te krijgen. Deze onderneming biedt deze jongeren stabiliteit en structuur, terwijl ze vaardigheden leren die hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten.
Rodney vertelde ons zijn verhaal en over de geschiedenis van Heilige Boontjes. Hij liet onze groep van 35 mensen anderhalf uur met open mond luisteren naar zijn inspirerende en recht-voor-zijn-raapverhaal.
Persoonlijke ontwikkeling en begeleiding
Een van de meest inspirerende voorbeelden van de effectiviteit van Heilige Boontjes is hun aanpak van persoonlijke ontwikkeling en begeleiding. Dit wordt duidelijk geïllustreerd door hun geduldige en individueel afgestemde re-integratietrajecten. Bijvoorbeeld door in plaats van hun werknemers direct in een volledige werkweek te storten een geleidelijke overgang van detentie naar werk te bieden. Het volledige traject duurt ongeveer negen maanden. Dit proces omvat training in alle aspecten van de koffiebusiness, van productkennis tot klantenservice, en eindigt met praktische ervaring in de bediening. Deze methodiek stelt de werknemers in staat om op hun eigen tempo te acclimatiseren en essentiële vaardigheden op te bouwen, wat cruciaal is voor succes op de lange termijn. Deze zorgvuldige en doordachte aanpak verkleint de kans op terugval in oude gewoonten en bevordert een duurzame herintegratie in de samenleving. Sinds de start zijn inmiddels ongeveer 240 jongeren op deze manier bij een reguliere werkgever beland of aan een opleiding begonnen.
Gebruikmaken van de talenten
Wat ik heel mooi vond, was de manier waarop ze gebruikmaken van de specifieke talenten van hun werknemers. Ze herkennen en waarderen hun unieke competenties, zelfs als deze in het verleden op minder legale wijzen zijn gebruikt. Zo beschikken voormalige drugskoeriers over een scherp inzicht in logistiek en distributie. Heilige Boontjes zet deze ervaring in door hen verantwoordelijkheden te geven in de bevoorrading en distributie van koffieproducten. Dit helpt niet alleen de organisatie om efficiënt te opereren, maar biedt ook een constructieve en legale uitlaatklep voor de vaardigheden van deze individuen. Voormalige drugdealers, die vaak sterke sociale vaardigheden en overtuigingskracht hebben, worden ingezet in de verkoopafdeling. Hun vermogen om te onderhandelen en relaties te onderhouden, wordt gebruikt om relaties met klanten op te bouwen en te onderhouden en om de producten van Heilige Boontjes in de markt te zetten. Deze benadering toont niet alleen aan hoe Heilige Boontjes gelooft in tweede kansen, maar ook hoe zij actief de talenten van hun medewerkers benutten om zowel het individu als het collectief te laten groeien.
En de zorg dan?
Wat mij betreft zijn er voor de zorg een paar interessante lessen te leren van Heilige Boontjes. Net zoals Heilige Boontjes investeert in langdurige, persoonlijke ontwikkeltrajecten, kan de zorg ook profiteren van het bieden van gestructureerde, ondersteunende paden voor medewerkers aan mensen die uit moeilijke situaties komen. Dit kan hen helpen om hun stabiliteit en zelfvertrouwen te vergroten en weer deel uit te gaan maken van de maatschappij. Aan de andere kant levert dat voor de zorgorganisaties natuurlijk extra collega’s op. Geen overbodige luxe in de huidige arbeidsmarkt!
Een andere les is het specifiek inzetten van talenten. Dat moeten we naar mijn mening in de zorg veel vaker doen. Ik zie dat nu bijvoorbeeld al wel gebeuren in de ouderenzorgorganisatie waar ik toezichthouder ben. Daar worden steeds vaker mensen met een achtergrond in de hotelbranche als locatiemanagers ingezet. Deze professionals brengen een rijke ervaring in gastvrijheid mee, wat cruciaal is voor het creëren van een warme en uitnodigende omgeving voor bewoners. Door hun ervaring en kennis lukt het hen om een meer huiselijke en klantgerichte ervaring te bieden, met soms verrassend nieuwe ideeën. En daar leren collega’s dan ook weer van.
Veel dank voor de gastvrijheid en jouw inspirerende verhaal: Rodney van den Hengel, Co-Founder Heilige Boontjes Koffie!
——————————————————
Joris Arts is auteur van het boek ‘Wat de zorg kan leren van … – 46 eyeopeners uit andere sectoren’. Hij plaatst elke week op woensdag een blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Die blogs verschijnen ook op Skipr. Die reeks is hier te vinden.