Over hoogtes, breedtes, inrichting, deuren, stopcontacten, vloeren, keukenkastjes, deurklinken en nog heel veel meer. Best wel lastig als je dat moet doen op basis van tekeningen op papier. Zeker als je nog nooit een huis hebt gebouwd. De plattegrond kan namelijk best wel eens vertekenen en dan lijkt die kamer in het echt toch veel kleiner of juist veel groter dan je in gedachten had…
Homestudios
Onlangs hoorde ik van een collega over Homestudios. Dit is een groot experience center net achter The Wall aan de A2 bij Utrecht. Het concept startte in 2018 als initiatief van BAM Bouw en Vastgoed Nederland. Projectontwikkelaars en aannemers kunnen samenwerken met Homestudios om zo hun klanten vanaf het tekenen van het koopcontract tot het opleveren van de woning optimaal te begeleiden bij alle stappen die ze moeten doorlopen en alle keuzes die daarbij horen. Homestudios werkt daarnaast samen met veel partners die alle mogelijke onderdelen kunnen verzorgen. Zoals bijvoorbeeld keukens, vloeren, schakelmateriaal en badkamers. Daarbij is er vaak keuze uit meerdere merken.
Nagebouwd
Hoe doen ze dat? In het Homestudios experience center zijn elf (11!) huizen en appartementen op ware grootte nagebouwd en volledig ingericht en restylet. Zo kun je als koper van een nieuw huis écht beleven hoe je huis er straks uit komt te zien. En het maken van keuzes is echt veel gemakkelijker als je het met eigen ogen kunt zien en beleven. Waar ik bijvoorbeeld erg van onder de indruk was, was een ruimte waarbij via een beamer meubels op de grond werden geprojecteerd. Zo kon je precies zien dat er een bank, een tafel en een stoel in de ruimte pasten.
Druk op de knop
Door een druk op de knop werd er toen een aanbouw aan het huis geplaatst, waarbij de pui daadwerkelijk een paar meter opschoof. Je zag daarbij direct het effect op de vloer en het feit dat er opeens nog een bank en tóch dat kookeiland bij pasten. Zonder uitbouw had dat nooit gekund. Dat is toch heel wat anders dan dat van een tekening te moeten aflezen! Eenzelfde ervaring had ik bij de presentatie van een dakkapel. Met een druk op de knop schoof er een dakkapel in het dak, waarbij je ook nog in breedte kon kiezen. Zo zag je voor je neus hoe het er in het echt uitzag. Heel inzichtelijk!
Homestudios adviseert over keukens, badkamers, meubels, vloeren en apparatuur en kan daardoor onafhankelijk helpen in de keuzes uit de producten van hun samenwerkingspartners. Als de koper besluit om het zelf elders aan te kan dat. Groot voordeel van het wel direct kiezen via Homestudios is dat het gelijk meegenomen kan worden in de bouw en dus niet pas na oplevering hoeft te worden geplaatst.
En de zorg dan?
Ik zag gelijk een parallel met patiënten die opeens zorg nodig hebben en op dat moment via een gesprek of een folder een beeld moeten vormen over hoe hun behandeling er uit gaat zien. Dat is hartstikke moeilijk! En helemaal als je daar dan ook nog keuzes in moet gaan maken – shared decision making – in wat voor jou het beste voelt.
Het zou mijns inziens veel meerwaarde kunnen hebben als je veel beter zou kunnen beleven wat er gaat gebeuren en op basis daarvan keuzes te maken. Ik weet dat er bijvoorbeeld in het Maxima Medisch Centrum al jaren VR-filmpjes worden gemaakt. Zo kunnen bijvoorbeeld aanstaande moeders die een keizersnede moeten ondergaan via een VR-bril beleven hoe de ingreep gaat zijn. Bij onderzoek naar deze toepassing gaf de meerderheid van de aanstaande moeders aan dat het VR-filmpje van toegevoegde waarde was.
Zijn er nog meer goede voorbeelden op dit gebied waarbij je als patiënt een behandeling of een ingreep al kunt beleven? Ik hoor het graag!
Veel dank voor jouw tijd en uitgebreide rondleiding Ard Siekerman, Directeur Customer Excellence Homestudios! En jij bedankt voor het in contact brengen Frank Louwers!
Joris Arts MHA
Ziekenhuisapotheker niet praktiserend
Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Voortaan verschijnen die ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.