Via Ramon kwam ik in contact met Rik Sanders, ambassador Eye-Events bij i-team Global. i-team Global is een toonaangevend bedrijf in de schoonmaakindustrie. Zij leveren in meer dan zeventig landen aan een lokale partner die in het betreffende land de distributie doet. Zij werken dus business to business. In Nederland zijn bedrijven als CSU, Gom en Asito bekende eindgebruikers van hun producten. i-team ontwikkelt en distribueert een scala aan geavanceerde schoonmaakoplossingen die zijn ontworpen om schoonmaaktaken sneller, veiliger en plezieriger te maken. Of zoals Rik het zei: “Wij willen de Disney van het schoonmaken zijn!”
Hospitality hosts
Dit komt bijvoorbeeld naar voren in de manier waarop zij naar schoonmaken kijken. Net zoals Disney een magische en meeslepende ervaring biedt in de entertainmentindustrie, streeft i-team ernaar om schoonmaken niet alleen efficiënt en effectief, maar ook leuk en inspirerend te maken. Zo valt bijvoorbeeld op dat de gebruikers van hun producten tijdens het gebruik altijd rechtop staan. Zo kunnen zij gemakkelijk in contact treden met hun omgeving en staan dus niet gebogen achter een groot apparaat om onzichtbaar hun werk te doen. Zij noemen de medewerkers die hun producten gebruiken dan ook niet schoonmakers, maar hospitality hosts! Zij verzorgen namelijk een belangrijk deel van het visitekaartje van het bedrijf door een schone omgeving te verzorgen. Iets wat je pas merkt als het juist níet schoon is.
Gebruiksgemak
Hun producten combineren functionaliteit met gebruiksgemak. Een voorbeeld daarvan is de i-mop, die tien jaar geleden op de markt kwam. Deze machine combineert de flexibiliteit van een dweil met de kracht van industriële schrobmachines. Maar ze hebben nog veel meer schoonmaakoplossingen en technologieën in hun assortiment die zijn ontwikkeld met de gebruiker in gedachten. Zo hebben zij onder andere slimme schoonmaakrobots, stofzuigers die je op je rug kunt dragen en 4D-reinigingsbenaderingen die zorgen voor een grondige reiniging van vloeren, muren, plafonds en de lucht.
Experience center
Het experience center in Eindhoven waar ik me een paar weken geleden meldde, deed de naam de Disney van het schoonmaken alle eer aan. Ik werd verwelkomd door een animatie op een scherm die me aansprak en uitlegde dat ik alvast een badge kon aanmaken. Er zou zo iemand aankomen. Ik kon zelf al wat te drinken of te eten pakken en mezelf vervolgens verwonderen over alle futuristische schermen met uitleg over het bedrijf en hun producten.
Niet veel later zat ik een kopje koffie te drinken met Rik en vertelde hij mij dat elke week een partner uit een van de 70 landen met een aantal klanten een paar dagen bij hen in het experience center op bezoek komt. Gedurende het bezoek kunnen zij deelnemen aan brainstormsessies, lezingen, demonstraties en workshops. I-team gebruikt deze sessies om intensief in gesprek te gaan met hun eindgebruikers om zo continu te leren wat hen kan helpen om hun werk nog beter te doen of nog leuker te maken. Want elk land, maar ook elke sector waar er gewerkt wordt is weer anders. Zoals je in het filmpje van Ramon kunt zien is er een indrukwekkend aantal werkomgevingen natuurgetrouw nagebouwd, zodat men de producten ook in een realistische setting aan het werk kan zien. En dat gaat echt heel ver! Van bijvoorbeeld een KLM-vliegtuigcabine tot een bioscoop, van een Shell-station tot een operatiekamer en van een McDonalds tot een Jumbo supermarkt. En nog heel veel meer! Want je kunt je voorstellen dat elke setting weer zijn eigen eisen en uitdagingen heeft. Maar ook fun-elementen als een racetrack voor i-Mops en een glazen vloer waardoor je aan de onderkant kunt zien hoe het apparaat zijn werk doet.
Drie i’s
Tijdens het bezoek doen ze ook hun naam i-team eer aan. De letter i uit hun bedrijfsnaam komt namelijk overal terug. Niet alleen in hun producten waarvan de naam allemaal met een i begint. Fun fact: zij zijn de reden dat de Apple Watch geen iWatch heet. Die naam hebben zij namelijk 20 jaar geleden al geregistreerd. Maar de i komt ook terug in hun kernwaarden die de leidraad vormen hoe het bedrijf zijn producten ontwerpt en interactie aangaat met klanten.
Inquire (onderzoeken): i-team verzamelt voortdurend feedback van klanten en verkent de nieuwste technologieën. Dit helpt hen om dieper inzicht te krijgen in de behoeften en wensen van de gebruikers en om schoonmaakoplossingen te ontwikkelen die echt verschil maken.
Innovate (innoveren): Dit omvat het continu ontwerpen van nieuwe producten. Innovatie is essentieel om producten te blijven verbeteren en aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften.
Inspire (inspireren): Wat zij doen bij de sessies met hun klanten in het experience center door ze mee te nemen in de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaakwereld.
De drie i’s die ervoor zorgen dat zij continu voorop blijven lopen in hun markt.
En de zorg dan?
Bij het zien van zoveel focus op wat de eindgebruiker nodig heeft en wat i-team doet om het voor hen prettiger, leuker en veiliger te maken, zag ik toch wel een schril contrast met hoe we dat in de zorg doen. Eerder schreef ik al over hoe Scania de technici en monteurs op de werkvloer hun MIP’s noemen: hun Most Import Persons. Bij i-team zetten ze de eindgebruikers als hospitality host ook op een heel belangrijke plek. Zijn de medewerkers in de zorg niet ook stuk voor stuk hospitality hosts? Het visitekaartje voor de organisatie? Wat doet uw organisatie eigenlijk om er achter te komen wat zij kan doen om het werk voor hen prettiger, leuker en veiliger te maken?