Het sportmerk Nike heeft denk ik weinig introductie nodig. Iedereen heeft wel eens een shirt, een paar schoenen of een trainingsbroek van het merk gedragen. Opgericht in 1964 door Bill Bowerman en Phil Knight als Blue Ribbon Sports en in 1971 hernoemd naar Nike. Inmiddels met bijna tachtigduizend mensen in dienst en een omzet in 2023 van ruim 50 miljard dollar. De ontstaansgeschiedenis van het bedrijf is mooi beschreven in het boek Shoe Dog van Phil Knight. Het logo, de Swoosh, is een van ’s werelds herkenbaarste en bekendste merktekens.
Begin gewoon
Nog regelmatig zie ik bij de zorginstellingen waar ik op bezoek ben, drempels om te starten met nieuwe projecten. Al is het idee nog zo goed, er zijn altijd redenen waarom men toch niet gewoon gaat beginnen. Mijn boodschap is dan steevast: ga niet zitten wachten tot iets helemaal uitgekristalliseerd is, het van toepassing is op al jouw patiënten, het volledig vergoed wordt door de zorgverzekeraar en het ook nog eens gekoppeld is aan het epd. Dat zijn namelijk vaak heel goede redenen om vooral nog niet te beginnen en sterker nog: er zijn daarnaast nog 1001 andere redenen om niet te starten. Het mooie is echter dat als je wél besluit om gewoon te beginnen, je in beweging komt en de reis is begonnen. En natuurlijk kunnen en zullen er tegenvallers komen. Maar omdat je op reis bent, word je gedwongen daar ter plekke mee te dealen. En die druk zorgt er in mijn ervaring voor dat je vaak de noodzakelijke oplossingen vindt. En wat ik daarnaast echt heel inspirerend vind, is dat als je wel begint, je er achter komt dat je soms ook totaal onverwachte meevallers hebt. En daar kom je natuurlijk alleen maar achter als je gewoon begonnen bent. Just do it dus!
Onverwachte meevaller
Ik gebruik vaak het voorbeeld van DiSofa Online Therapie om deze onverwachte voordelen te illustreren. In 2017 startte ik met een collega in opdracht van GGZ Noord-Holland-Noord deze start-up onder de vleugels van de moederorganisatie. We leverden 100 procent online basis-ggz. Dat was destijds, voor de coronapandemie, nog niet algemeen geaccepteerd. We kregen dan ook veel commentaar: dat het niet mocht, dat het niet persoonlijk was en dat er een tekort aan personeel was dus dat we vast niemand konden vinden. Wij dachten echter dat wij door het online werken de wachttijd konden verkorten en de behandeling veel cliëntvriendelijker konden maken en gingen gewoon beginnen. Wat we echter nooit hadden verwacht, was dat we heel veel sollicitatiebrieven kregen van gz-psychologen. Een beroepsgroep waar een enorm tekort aan was! Wat bleek: doordat we volledig online werkten, maakte het niet uit waar onze behandelaren woonden. En voor de groep gz-psychologen die niet in Nederland woonden, waren wij zeer interessant, omdat zij op die manier gewoon Nederlandse cliënten konden behandelen, wat nodig was om hun BIG-registratie te behouden! Win-win dus!
Vervolgens zagen we dat we doordat onze behandelaren overal ter wereld woonden, wij onze cliënten moeiteloos in de avonduren konden behandelen. Want behandelaren die in de VS wonen, hebben een werkdag die in Nederlandse tijd van 14:00 tot 22:00 uur loopt. En een van onze gz-psychologen in Israël vroeg of zij ook op zondag mocht werken, omdat het daar op vrijdag en zaterdag weekend is. Wij hadden uiteraard geen bezwaar! Zo hadden wij de onverwachte meevaller dat wij met voldoende personeel, zonder probleem zeven dagen per week, ook in de avonduren, cliënten konden behandelen. Allemaal doordat wij de slogan van Nike ter harte hadden genomen!
—————————
Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Deze verschijnen ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.
Wat kan de zorg kan leren van… opent je ogen voor de mogelijkheden en uitdagingen van een sector die wel degelijk klaar is voor transformatie.
Bestel nu het boek van Joris Arts