Dat mijn dochters niet de enige enthousiastelingen zijn, blijkt wel uit het feit dat Nutella tegenwoordig in 170 landen te koop is. In 2019 werden er wereldwijd 415 miljoen potten verkocht. Meer dan een miljoen potten per dag! Nutella is eigendom van de Italiaanse Ferrero Group, dat tevens eigenaar is van de andere bekende merken Kinder, Rocher en Tic Tac. Het miljardenbedrijf, dat in 2021 een nettowinst van bijna 1 miljard euro boekte, is in handen van de gelijknamige familie. De huidige CEO, Giovanni Ferrero, is de kleinzoon van de Nutella-uitvinder: Pietro Ferrero.
De geboorte van Nutella
In 1946, in het Italiaanse stadje Alba, stond banketbakker Pietro Ferrero voor de uitdagingen van een wereld die herstellende was van de Tweede Wereldoorlog. Weinig mensen konden zich snoep of lekkernijen voor hun kinderen veroorloven en alles was op de bon. Cacao was een schaars en kostbaar goed en chocolade een zeer exclusief product. In een poging om een toegankelijker alternatief voor chocolade te creëren, bedacht Ferrero een vernieuwend recept dat de basis zou leggen voor Nutella.
Hij combineerde cacao met gehakte hazelnoten, waardoor een smeuïge, smeerbare pasta ontstond die niet alleen heerlijk was, maar ook economisch verantwoord. Hazelnoten waren in tegenstelling tot cacao goedkoop en makkelijk te verkrijgen omdat de boeren in de heuvels rondom Alba ze cultiveerden. Dankzij de hazelnoten konden ze iets maken voor de duizenden arbeiders dat net zo lekker was als chocolade, maar net zo goedkoop als het beleg dat ze op dat moment hadden. Hij noemde het Supercrema. Al snel veroverde het product Italië.
Instant succes
De jaren erna stonden in het teken van verfijningen aan het recept. Het mengsel evolueerde geleidelijk tot wat we nu kennen als Nutella. In 1964 werd de pasta voor het eerst onder deze naam op de markt gebracht. Het was een instant succes en vond al snel zijn weg naar huishoudens over de hele wereld.
Daar hielp vooral ook de geniale marketing bij. Bijvoorbeeld dat alle Italiaanse verpakkingen konden worden hergebruikt. Die kwamen in allerlei vormen, van waterglas tot zelfs wijn- en bierglas. Per jaar verschenen één à twee nieuwe series. Daardoor bracht Ferrero in 50 jaar wel zeven à achthonderd verschillende glazen op de markt. Doordat de verpakkingen steeds mooier en kleuriger werden, met telkens nieuwe afbeeldingen, bleef de pot bij veel gezinnen bij het ontbijt, de lunch en het avondeten op tafel staan. Iedereen werd dus voortdurend aan het merk herinnerd.
Wat kan de zorg hiervan leren?
Een cruciale les die de zorgsector uit de ontstaansgeschiedenis van Nutella kan leren, is mijns inziens het belang van creativiteit en innovatie in het vinden van oplossingen als je met allerlei beperkingen te maken hebt. Net zoals Ferrero nieuwe wegen insloeg om chocolade bereikbaarder te maken, kan de zorgsector succesvol nieuwe stappen zetten in de huidige beperkingen zoals de arbeidsmarktproblematiek, toenemende zorgvraag en stijgende kosten. Kunnen we op een andere manier net zulke goede zorg leveren tegen lagere kosten, met de inzet van minder zorgprofessionals en ook nog eens patiëntvriendelijker? Bij Nutella zien we dat een goedkoper product zeker niet minder lekker en minder succesvol hoeft te zijn. Laat het een inspiratie zijn, want aan beperkingen hebben we geen gebrek!
Abonneer op mijn nieuwsbrief om geen van mijn blogs te missen door hier te klikken.
Benieuwd naar nog meer voorbeelden en wilt u ook zelf aan de slag gaan met het leren van andere sectoren? Bestel dan mijn boek ‘Wat de zorg kan leren van … – 46 eyeopeners uit andere sectoren’ via deze link.
Piet Pietersen
Het is echter betreurenswaardig dat Nutella/Ferrero zich vrijwel niet inzet om hun ecologische voetafdruk op deze wereld te verkleinen. Naast mogelijke kinderarbeid op hazelnootplantages is er vooral veel kritiek op ontbossing voor hun palmolieplantages. Jammer dat ze weinig maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en niet meegaan met de tijd. Op dat vlak kunnen zij nog veel leren. In ons huis geen Nutella!