Het van oorsprong Duitse T-Mobile is in Nederland de grootste mobiele telecomprovider met 7,5 miljoen klanten. Ewout vertelde over de manier waarop T-Mobile omgaat met innovatie. T-Mobile heeft net als andere corporates veel slagkracht en veel kennis in huis. Denk bijvoorbeeld aan kennis over uiteenlopende zaken als marketing, appontwikkeling en netwerktechnologie, maar ook een uitgebreid netwerk, grote financiële budgetten en een enorm klantenbestand.
Vrijheid
Het individu heeft in zulke grote organisaties vaak echter maar een beperkt aantal vrijheidsgraden. Dat is eigenlijk het tegenovergestelde van de eigenschappen van een startup, die juist extreem flexibel is en veel vrijheid, maar weinig slagkracht heeft. Startups zijn per definitie bezig met verkennen en innoveren. Bij T-Mobile brengen ze daarom hun vakmensen naar deze startups toe. Zo brengen ze corporate slagkracht en de vitaliteit van startups bij elkaar. Om samen te exploreren, samen te ‘jammen’. En dat samenspel is superbelangrijk om elkaar te versterken en zo te innoveren. Ewout heeft hier overigens een zeer inspirerend boek over geschreven; Corporate jamming.
Ecosysteem
Hij maakte in zijn lezing een mooie vergelijking met het ecosysteem van een bos. Ook daar zie je dat grote oude bomen samenwerken met kleine plantjes om de boom heen via een mycelium, een netwerk van schimmels in de grond. Via de schimmeldraden staat alles met elkaar in verbinding en doneert de grote boom voedingstoffen aan de kleine planten om hem heen. Dat zorgt voor een gezond ecosysteem waardoor de boom uiteindelijk niet alleen overblijft en daardoor veel minder kwetsbaar is voor bijvoorbeeld ziektes en weersinvloeden. Innoveren gaat dus over het bouwen van een bos in plaats van een grotere boom!
Mentale gezondheid
Ze faciliteren bij T-Mobile het Corporate Jammen in hun Futurelab. Een plek waar zowel medewerkers als externe startups bij elkaar komen. Een van de startups waar we mee kennismaakten tijdens ons bezoek was Feelee. Deze startup ontwikkelde een app om jongeren meer inzicht te geven in hun mentale gezondheid. Drie keer per dag kun je als gebruiker in deze app met een emoji aangeven hoe je je voelt. Die informatie verbindt de app met passieve data die in de telefoon wordt opgeslagen, zoals het aantal stappen dat je per dag zet en het aantal uren dat je per nacht slaapt. De app is echt in een stroomversnelling gekomen door te jammen met T-Mobile. Onder andere doordat er veel inhoudelijke kennis was over social media, waardoor de app veel online tractie kreeg. Daardoor ontstonden er voor de start-up mogelijkheden die anders veel lastiger bereikbaar waren geweest. Het mooie was dat de medewerkers van T-Mobile het tegelijkertijd heel leuk en interessant vonden om hun expertise en netwerk in te zetten voor zo’n mooi doel als de mentale gezondheid van jongeren. En met succes, want de app werd onlangs bijvoorbeeld genomineerd voor de Voetbal Geeft Prijs en Dutch Interactive Awards. En ook mocht Feelee presenteren aan Koningin Maxima. Juist die combinatie van win voor de start-up en de win voor het werkplezier van de T-Mobile medewerkers was een sleutel tot succes.
En de zorg dan?
Dat moeten we in de zorg toch ook veel meer doen? Niet alleen om de toenemende zorgvraag te kunnen blijven bedienen, maar ook de stroom zorgprofessionals die gedesillusioneerd en moegestreden de zorg verlaat te keren. Juist door experts uit de zorg te laten jammen met start-ups, ontstaan in de eerste plaats door co-creatie veel betere producten. De zorgprofessional kan namelijk heel goed benoemen waar zijn twijfel zit bij een nieuw product. Of hoe een app er uit zou moeten zien als hij het zelf zou mogen bedenken. Maar daarnaast kan dit ook veel nieuwe energie geven, omdat het vakmanschap van de professional écht wordt ingezet om de problemen in de zorg op te lossen. Ze zijn zélf actief onderdeel van de oplossing en dat geeft veel voldoening. Win-win!
Ontzettend bedankt voor jouw geweldige verhaal, het inspirerende gesprek en de gastvrijheid Ewout Karel, Innovation Manager én Professioneel Prutser bij T-Mobile!
Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Voortaan verschijnen die ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.