Iedereen die in de Verenigde Staten is geweest, is – denk ik – wel eens een Walmart ingelopen. Het bedrijf werd opgericht door Sam Walton in 1962 in Bentonville, Arkansas. De eerste winkel, genaamd Wal-Mart Discount City, begon als een bescheiden onderneming. Sindsdien heeft het bedrijf een opmerkelijke groei doorgemaakt. Tegenwoordig is Walmart ’s werelds grootste detailhandelsketen met in 2023 een winst van ruim 611 miljard dollar. Het bedrijf heeft meer dan tienduizend winkels over de hele wereld en bedient dagelijks miljoenen klanten. Walmart heeft verschillende winkelformats. Naast de traditionele supermarkten heeft Walmart hypermarkten, buurtwinkels en warenhuizen, waardoor het in staat is om verschillende doelgroepen te bedienen.
Inzet van technologie
Walmart staat bekend om zijn innovatieve benadering van de detailhandel en liet in de keynote zien wat voor stappen het continu zet. Met gerichte inzet van technologie wil Walmart het voor klanten én medewerkers zo efficient and enjoyable mogelijk maken. Dus niet zoveel mogelijk technologie inzetten en kijken wat er gebeurt, zonder rekening te houden met de gevolgen daarvan. De technologie staat in dienst van het proces en niet andersom! Bijvoorbeeld door de introductie van robots op de werkvloer. Die zelfstandig de vloer kunnen dweilen, voorraden kunnen opnemen door de voorraden in de schappen te scannen en kunnen helpen vrachtwagens uit te laden. Allemaal om het werk voor de medewerkers gemakkelijker te maken.
En hoe maken ze het voor de klanten efficiënter en leuker? Door bijvoorbeeld Shop with Friends te introduceren. Door virtueel kleren te passen en die door je vrienden te laten beoordelen ben je gezamenlijk aan het shoppen. Dat is toch veel fijner dan zelf de knoop door te moeten hakken over wat nou wel goed staat en wat niet?
Tot in de keuken
Een ander voorbeeld dat werd geïntroduceerd tijdens de CES keynote was een logisch vervolg van het steeds verder gaan met de levering van de aankopen. Naast thuislevering van boodschappen, wat we in Nederland natuurlijk al kennen, is het bij Walmart ook mogelijk een stap verder te zetten naar In Home Delivery, waarbij een medewerker van Walmart de boodschappen netjes opbergt in de keuken. De grote volgende stap die ze nu aankondigden, is de inzet van artificial intelligence om jouw voorraad boodschappen up-to-date te houden. En dat gaat verder dan een abonnement op veel gebruikte artikelen; het is op een slimme manier inschatten wat je wanneer precies nodig hebt. Ook voor de artikelen die je maar eens in de zoveel maanden nodig hebt. Desnoods geleverd per drone, want dat zijn ze nu ook op grote schaal aan het uitrollen.
Manier van kijken
Natuurlijk is een groot bedrijf als Walmart beter in staat om dit soort innovaties te ontwikkelen, samenwerkingen aan te gaan met grote tech-bedrijven als bijvoorbeeld Microsoft. Maar ik was vooral onder de indruk van de manier van kijken. Want we zouden in de zorg ook veel meer met die blik kunnen kijken. Wat kunnen wij doen om de patiëntenreis prettiger en efficiënter te maken? En wat kunnen wij doen om technologie zo in te zetten, dat het voor de medewerkers ook écht wat oplevert?
Wist u trouwens dat Walmart in de Verenigde Staten duizenden apotheken in zijn winkels heeft? Interessante gedachte dat een bedrijf met de instelling om het zowel voor klanten als medewerkers zo prettig mogelijk wil maken ook de zorg betreedt. Een sector waar in Nederland zoveel zorgprofessionals de zorg verlaten omdat ze zich niet gewaardeerd voelen en te veel werkdruk ervaren. Ik zou het wel weten …
—————————————
Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. Deze verschijnen ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.