1/ Schaf de zorgtoeslag af. Van de Ven en Schut rekenden al voor dat dit een jaarlijkse besparing van een honderd miljoenen kan opleveren.
2/ Verbied reclame voor de basisverzekering zorg. Scheelt tientallen miljoenen op jaarbasis.
3/ Voer de basisverzekering uniform uit voor alle zorgverzekeraars en lschaf omzetplafonds af. Tariefstelling vindt centraal plaats, evenals de risicodekking. Betaal ziekenhuizen op basis van gemiddelde DOT-prijzen met een marge van 15%. Zit je er onder dan heb je winst,. Zit je erboven dan heb je verlies. Miljarden aan reserves bij de individuele zorgverzekeraars kunnen vrijvallen
4/ Streef naar het terugbrengen van het tijdsbeslag bureaucratie van zorgpersoneel van 35% naar 10%. Eerder heb ik gepubliceerd dat dit een waarde omvat van jaarlijkse rond de 8 miljard.
Kwaliteitsregistraties
Hiervoor is nodig dat criteria voor kwaliteitsregistratie centraal door de Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd en het Zorginstituut Nederland worden vastgesteld. Zorgverzekeraars met ruim 40 zorgpolissen hebben hier geen bemoeienis meer mee. Beroepsverenigingen en patiënt-belangenorganisaties dienen registratieverzoeken centraal bij deze organisaties in.
Deens niveau
Concurrentie bewakende organisaties met bijbehorende maatregelen evenals financiële onderhandelingen met individuele zorgverzekeraars vervallen. Wanneer de zorg-overheadkosten van Nederland naar Deens niveau worden teruggebracht kan dat 0,3% BBP (niveau 2017-2018) opbrengen. BBP niveau 2019 bedroeg 812 miljard, 0,3% daarvan is 2,4 miljard jaarlijks. Onze inefficiënte kostbare langdurige zorg naar Deens niveau scheelt eveneens 0,3% !
In totaal gaat het hier om bedragen waarbij het opheffen van het eigen risico een peulenschil is. De tot op het bot uitgeklede curatieve zorg zou ook wat lucht kunnen krijgen en we houden nog miljarden over.
Maar…….. het staat er niet in. Dat is jammer.
Robert W. Kreis
Chirurg, niet praktiserend en em. hoogleraar Brandwondenzorg VUmc
GKMitrasing
15+ jaar zijn allerlei adviezen genegeerd of “aangepast” ingevoerd met een parade aan zorgmislukkingen en alleen maar toegenomen complexiteit. Wat voegt uw opinie toe?
Wat zoals bij velen niet in uw stuk staat: geen enkele verwijzing richting die lappendeken aan wetgeving en uitvoeringsinstanties als gevolg van dat “inpassen”.
Dus: welke wetgeving hebt U voor deze veranderingen voor ogen? Ik ben één en al oor.