Uit ons eigen onderzoek blijkt namelijk dat slechts de helft van de zorgverleners (52%) nu meer ICT-kennis bezit dan twee jaar geleden. En dat terwijl 65 procent van de zorgmedewerkers ervan overtuigd is dat deze kennis steeds belangrijker wordt in de zorg.
Het is tijd voor actie
Het is dus tijd om niet alleen te spreken over het verbeteren van ICT-kennis in de zorg, maar ook echt actie te ondernemen. Deze actie moet vooral gericht worden op de zorgverleners. Stafmedewerkers schatten hun eigen ICT know-how namelijk wel hoog in. Zo zegt 4 op de 5 managers in de zorg dat ze genoeg ICT-kennis in huis hebben om hun werk goed te doen. Ook directieleden (79%) en IT-medewerkers (73%) hebben vertrouwen in hun eigen kennisniveau. Omdat ze zelf goed mee kunnen komen in de digitalisering, staat het niet altijd helder op het netvlies dat zorgverleners dit kennisniveau nog niet bezitten. Zo heeft maar 49 procent van de zorgverleners voldoende kennis in huis om hun werk goed te kunnen doen. Er moet dus meer aandacht komen voor IT-adoptie van medewerkers bij zorginstellingen. Hoe je dit doet? Volg het onderstaande vierstappenplan.
Stap 1: breng het fundament in kaart
Om mee te kunnen gaan met de nieuwste digitale ontwikkeling, is het allereerst van belang dat het fundament in orde is. Inventariseer dus eerst wat het huidige kennisniveau is. In de praktijk zien we namelijk te vaak dat medewerkers de digitalisering niet bij kunnen benen, omdat de basis IT-kennis nog beneden peil is. Stel dus de volgende vragen via bijvoorbeeld een online meting: Welke vaardigheden zijn aanwezig? Hoe ziet de werkstijl in combinatie met digitale middelen eruit? Met de antwoorden kun je vervolgens aan de slag om het fundament te versterken.
Stap 2: schets welke kennis nog nodig is
Nu je weet waar het kennisgat ligt, kun je inzichtelijk maken wat er nodig is om het fundament te verbeteren. Dit vraagt mogelijk een wijziging in de werkstijl en een verandering in het gedrag van de medewerkers. In de praktijk blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. Het is daarom raadzaam voor een organisatie om duidelijk te maken waarom er op een nieuwe manier gewerkt moet worden. Wanneer medewerkers in het proces betrokken worden, zorgt dit voor begrip en welwillendheid om het roer om te gooien.
Stap 3: ga aan de slag
Als je alles in kaart hebt gebracht, is het tijd om aan de slag te gaan met het IT-adoptieprogramma en werkwijzes daadwerkelijk te veranderen met nieuwe technieken en methodes. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van een online leerportaal waarbij korte leermodules worden aangeboden aan de zorgverlener. Een ander belangrijk onderdeel van het adoptieprogramma bestaat uit informeel leren op de werkplek. Denk hierbij aan de inzet van floorwalkers. Op deze wijze kunnen medewerkers leren tijdens hun dagelijkse werkzaamheden en voorkom je dat ze allerlei extra trainingen moeten volgen. Het is daarnaast belangrijk dat medewerkers het bijschaven van kennis echt als onderdeel van hun werk zien en niet als iets eenmaligs. De digitalisering dendert immers voort, waardoor er altijd iets nieuws te leren valt.
Stap 4: test de mate van adoptie
Misschien wel de belangrijkste stap: test of de nieuwe manier van werken ook daadwerkelijk wordt toegepast. Afhankelijk van de resultaten kun je inschatten of sommige medewerkers extra aandacht nodig hebben om het verhoogde kennisniveau bij te kunnen benen. Vergeet daarbij niet om naar de basis te blijven kijken. Technologieën als Office365 hebben namelijk ook regelmatig updates waarbij er nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd. Zorgmedewerkers moeten dus ook hun basiskennis op orde houden. Blijf daarom vanuit het management sturen op kwaliteit en onderhoud.
Met dit stappenplan kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat we over twee jaar wel positieve cijfers over het toenemen van de ICT-kennis van zorgmedewerkers zien. De rol van ICT binnen zorg wordt steeds belangrijker en het is dan ook onacceptabel dat de helft van de medewerkers onvoldoende kennis heeft om het werk goed uit te voeren. Om de digitalisering ten volle te kunnen benutten is het belangrijk om medewerkers hierin goed te ondersteunen. Zo blijf je als organisatie niet achter in de digitale vooruitgang.
Bart van Bokhoven
Segmentmanager Zorg bij Ictivity
Merijn van der Zalm
Goede oproep Bart! belangrijk om dit idd samen met de medewerkers en hun leidinggevenden goed vorm te geven. Er worden al goede stappen gezet met https://www.digivaardigindezorg.nl/ , gestart vanuit de Care maar nu ook uitbreidend naar GGZ en ziekenhuizen!