Hoe staat het met de mensen in de zorg? Als maatschappij hebben we veel gevergd van al die toegewijde zorgmensen. We hebben staan applaudisseren, er zijn wat extra vergoedingen uitbetaald, maar de vraag is of dat toereikend is en voldoende recht doet aan hun inspanningen en inzet.
Nieuw perspectief
Natuurlijk is waardering op zijn plaats, maar misschien is het nog belangrijker om serieus na te denken over het nieuwe perspectief voor al die zorgmensen. Velen hebben behoefte aan een adempauze en aan tijd om te reflecteren, maar hoe regel je dat terwijl er nog zoveel te doen is?
Behoeften
Voor leidinggevenden begint het met zich te verdiepen in de concrete behoefte van de zorgmedewerker. Die behoefte zal voor eenieder anders zijn. Alleen al door oprechte belangstelling te tonen en erkenning te geven, zet je de eerste belangrijke stap. Als dat opgevolgd wordt met concrete acties dan zou dat helemaal mooi zijn, maar wees eerlijk in het wekken van verwachtingen.
Reflectie
Als leidinggevende heb je mogelijk zelf ook behoefte aan reflectie. Zoek iemand uit je omgeving die je vertrouwt, met wie je ervaringen en gevoelens kunt delen. Door ervaringen te delen en bespreekbaar te maken, merk je al snel dat je niet alleen staat. Alleen al het delen van die ervaringen kan helpen in het terugbrengen van het evenwicht tussen spanning en ontspanning. Door zo voor jezelf te zorgen versterk je jezelf als leidinggevende en kun je een betere gids zijn voor de medewerkers die jou nodig hebben.
Durf hulp te vragen
Misschien kom je er achter dat het allemaal wat dieper is gaan zitten en dat jij en/of je team professionele ondersteuning nodig hebben om weer op adem te komen. Schuif het dan niet voor je uit, maar zet daadwerkelijk stappen en durf hulp te vragen. Kwetsbaarheid tonen is niet slap, integendeel: ‘kwetsbaarheid is sterker dan het hardste pantser’. Het maakt jezelf sterk én het maakt je organisatie sterker. Veel wijsheid en moed toegewenst! Zorg goed voor elkaar!
Klaas Pool
Directeur Pool Management & Organisatie