Tijdens mijn zomertour langs locaties van InteraktContour, sprak ik uitgebreid met cliënten die dankzij behandeling veel resultaten behaalden. ‘Meer energie’, ‘beter met mijn partner omgaan’ en ‘emoties meer onder controle’. Gelukkig maar. Want in deze behandeling, een relatief nieuwe vorm van zorg voor deze doelgroep, hebben we gezamenlijk met twaalf zorgorganisaties in Nederland de afgelopen jaren veel geïnvesteerd.
Zo’n 135 duizend (!) mensen lopen jaarlijks hersenletsel op na een beroerte, hersentumor of ongeval. Na het eerste herstel in het ziekenhuis of revalidatiecentrum kunnen ze bij ons in aanmerking komen voor behandeling. (Beste collega’s uit de revalidatie: wij zijn niet jullie concurrent, wij sluiten aan op de door jullie afgesloten behandeling.) De ‘ziekte’ van de mensen die bij ons komen zal niet verder herstellen, maar er is vaak wel veel verbetering in functioneren mogelijk. In het ziekenhuis of het revalidatiecentrum hebben ze geleerd om weer zelf op te staan, met hulp te douchen en aan te kleden en zelf trap te lopen. Met deze belangrijke verworvenheden zijn ze blij naar huis gegaan. Ook het thuisfront is blij met hun terugkeer. Maar dan komt het pas.
Mensen met hersenletsel komen er na hun revalidatie achter dat het thuis toch moeizaam gaat. De vermoeidheid slaat snel toe, emoties kunnen niet onder controle gehouden worden, het oude werk kan niet worden opgepakt en zelfs een eitje bakken is al ingewikkeld. Vriendschappen verdwijnen soms en de relatie komt onder druk te staan. Het verdriet om alles wat niet meer mogelijk is, is groot.
Zorgpaden
Om die problemen aan te pakken is behandeling nodig en mogelijk. Samen met twaalf partnerorganisaties hebben we zorgpaden ontwikkeld onder de naam Hersenz, bestaande uit modules: Denken en doen, Emoties en gedrag, Energie, Beweging, Communicatie en Thuis. Kennis, ervaring en financiële middelen zijn gebundeld om samen tot een optimaal behandelaanbod te komen. Sinds zo’n anderhalf jaar bieden we deze behandeling nu aan en zijn de eerste goede resultaten bekend.
Zoals het een goed bestuurder betaamt, ga ik het hele jaar door naar zorglocaties om cliënten, familieleden van cliënten, medewerkers en vrijwilligers te spreken. In de zomer, als het vergadercircuit is stilgevallen, trek ik daar meerdere dagen voor uit. Dat is ‘Jans zomertour’ gaan heten. Ik loop dan tegen van alles aan. Wat dit jaar vooral blijft hangen zijn de cliënten die vertellen dat ze na behandeling zoveel vooruit zijn gegaan, weer nieuwe dingen kunnen, meer energie hebben en dat de relatie met hun partner zelfs beter loopt.
Ik sprak een man die weer zoveel energie terug had gekregen en van wie het evenwicht zoveel was verbeterd dat hij weer in de tuin kon werken. Een vrouw vertelde dat ze weer voor haar gezin de boodschappen doet, kookt en de was weer strijkt. Een andere vrouw, die de deur niet meer uitkwam na haar herseninfarct was actief geworden als receptionist in een wijkcentrum. Mijn tour gaf extra veel voldoening deze zomer. Ook in de chronische fase is met de juiste behandeling veel verbetering mogelijk!
Bestuurder van InteraktContour