Het goede nieuws in de zorg volgt zich in rap tempo op, zo lijkt het. Na de toezegging om 1,2 miljard te investeren in de zorg, is er nog eens 30 miljoen beschikbaar gesteld voor de zorgarbeidsmarkt. Want, aldus onze nieuwe minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge, “het is alle hens aan dek”.
Tot 2025 hebben we ongeveer 100.000 tot 125.000 nieuwe medewerkers in de zorg nodig, constateert de minister. “Samen met werkgevers en werknemers moeten we daarom fors aan de slag met gerichte plannen om personeel te behouden, aan te nemen en op te leiden.”
Dat klinkt ambitieus en voortvarend. Zeker als ook Bas van den Dungen, directeur-generaal curatieve zorg van VWS, met trots vertelt dat de drie nieuwe bewindslieden verantwoordelijk voor de zorg in Nederland doeners zijn die van aanpakken houden en zaken voor elkaar willen krijgen.
Nu is het aanpakken van een dergelijk project natuurlijk ook geen sinecure, maar doorpakken is niet de grootste kracht van de sector. Het tekort dat nu is ontstaan in de zorg is niet van vandaag of gisteren. We wisten al jaren dat dit eraan zat te komen, maar er is, door allerlei omstandigheden, niet adequaat op geanticipeerd. Mooi dat er uiteindelijk wél een voortvarende aanpak wordt beloofd. Maar hoe zullen we dit varkentje eens gaan wassen?
Trots
Om te beginnen door nu eindelijk eens echt werk maken van employer branding, slim uitgekiende arbeidsmarktcommunicatie die met trots en, vooruit, meer bravoure laat zien wat werken in de zorg nu zo aantrekkelijk maakt.
Een slimme tactiek die zorg als een innoverende, inclusieve en relevante sector neerzet. Want al die hippe woorden, die iedereen te pas en te onpas in de mond neemt, zijn zeer van toepassing op de sector. Maar nee, geen geldverslindende landelijke campagne, met grote advertenties in dag- en weekbladen, tv-commercials en wat al niet meer. Nee, gebruik de kanalen die je al tot je beschikking hebt.
Nieuwe media geven zoveel mogelijkheden om op een geheel eigen, authentieke wijze te vertellen wat je kwijt wil. Laat vooral je eigen mensen, je cliënten, je mantelzorgers aan het woord. Zij kunnen als geen ander vertellen waarom het werken in de zorg zo mooi, zo leuk, zo inspirerend, zo verrassend en zo bijzonder is.
Vergeet ook vooral niet om ook de minder vrolijke kanten te noemen. Ja, werken in de zorg kan zwaar zijn. Zowel fysiek als mentaal. Inderdaad, in sommige andere branches verdien je (veel) meer, maar wat staat er allemaal wel niet tegenover? Veel. Laat dat zien, horen, voelen en beleven. Verleid je toekomstige medewerkers met het echte leven.
Samen
Wat hierbij erg goed kan helpen is de samenwerking zoeken met collega-instellingen. Samen weet je meer, kun je meer en bereik je meer. Ik merk regelmatig koudwatervrees om daadwerkelijk met de buren samen aan de slag te gaan en samen op zoek te gaan naar talent. Dus weg met de bescheidenheid en maak werk van je profilering als aantrekkelijke werkgever. Dat is het begin van de oplossing.
Mede-oprichter van De Zaak van Vertrouwen, netwerk voor communicatie, innovatie & talent