De zorg is in een snel tempo nu toch echt een krimpmarkt geworden. Het is nog maar kort geleden dat we dachten dat de bomen ook in de zorg tot in de hemel konden reiken.
Nog steeds zien we business cases waarin zorginstellingen meerjarig rekenen met groei of op zijn minst nulgroei. Dat is niet meer realistisch. Het managen van krimp stelt totaal andere eisen aan zorgorganisaties: focus, terug naar de kern, voldoende flexibiliteit creëren in je organisatie. Niet altijd een leuke handschoen om op te pakken als zorgbestuurder. Maar stil zitten en niets doen betekent onder deze omstandigheden gewoonweg dat je over een tijdje out of business bent. Of in het minst erge geval dat je de regie kwijtraakt over je eigen toekomst.
Strategie
Ook banken reageren steeds nadrukkelijker op de veranderende omstandigheden in de zorgmarkt. Dat is niet verwonderlijk. De belangen zijn groot. De risico’s nemen navenant ook toe. Het eerste ziekenhuis is inmiddels failliet. Nog niet zo lang geleden had niemand dat voor mogelijk gehouden. De gezondheidszorg wordt in een rap tempo een gewone bedrijfstak en zorginstellingen worden door financiers ook steeds meer als een ‘gewoon’ bedrijf gezien. U zult het als zorgbestuurder wel herkennen. Gesprekken met banken gaan veel meer dan voorheen over de strategie van uw organisatie, focus (= kiezen), over vragen of de competenties wel in huis zijn om de krimp te managen, welke maatregelen getroffen worden om de exploitatie op orde te brengen, of de organisatie wel voldoende bestuurbaar is?
Sturen op liquiditeit
De meeste zorgaanbieders sturen financieel nog steeds op resultaat en vermogensvorming. Dit is echter niet wat een zorginstelling uit de gevarenzone zal houden. Onvoldoende sturing op liquiditeit wel. ‘Cash is King’. Uw financierbaarheid moet nu prominent op uw agenda staan. ING bezoekt de komende maanden bijvoorbeeld al haar relaties in de Care sector. Wij gaan met onze klanten in gesprek over de toekomst, de impact van de transitie op de organisatie, welke maatregelen inmiddels getroffen zijn. Ons doel is daarbij de strategische positie van de organisatie en om onze klanten te helpen te overleven in de snel wijzigende omgeving.
Erwin Winkel
Sectormanager Gezondheidszorg bij ING