Waarom is het belangrijk dat ziekenhuizen inzicht geven in hun medische prestaties? Om ziekenhuizen onderling met elkaar te vergelijken?
Nee. Een ziekenhuis is geen vakantiebestemming of autofabriek. Een ziekenhuis is de omgeving waarin een wisselwerking plaatsvindt tussen patiënt en zorgverlener met als doel: het best mogelijke resultaat van de zorg. Deze resultaten gaan ziekenhuizen vanaf vandaag laten zien in het Kwaliteitsvenster behandelresultaten, te beginnen met informatie over de uitkomsten van darm- en borstkankerbehandelingen.
In de ziekenhuiszorg van nu is een groeiende rol voor de patiënt weggelegd: overheid, burger, zorginstelling en medisch specialist willen dat de patiënt meer inzicht krijgt in zijn eigen zorgproces en daar keuzes in kan maken. Voor de patiënt start het maken van keuzes bij transparantie. De grote vraag is nu: wat is de beste manier om dat voor elkaar te krijgen? Top-100-lijstjes in de media? Reviews van patiënten en hun familie? Keurmerken, lintjes, accreditaties?
Kwaliteit
In de Volkskrant van 9 mei schrijft Rene Dijkgraaf, cardioloog, in een artikel over Zorgkaart Nederland hoe hij denkt dat het moet, transparant zijn over de kwaliteit van ziekenhuiszorg: ‘Vervolgens moeten deze beoordelingen, gecombineerd met échte kwaliteitsparameters (zodra die betrouwbaar zijn aan te leveren, dat is een uitdaging), geplaatst worden op de ziekenhuissite. Veel ziekenhuizen zijn hier overigens al serieus mee bezig.’
Alle bij de NVZ aangesloten ziekenhuizen en revalidatiecentra alsook de umc’s hebben immers het Kwaliteitsvenster. In 2014 lanceerde de NVZ voor het eerst het Kwaliteitsvenster met ziekenhuisbrede kwaliteitsthema’s, in 2015 volgden de revalidatiecentra, en nu breiden ziekenhuizen het venster uit met de aandoeningen borst- en darmkanker. Eind dit jaar komen daar de resultaten van acht behandelingen bij zoals galblaasoperaties en geboortezorg.
De gegevens die getoond worden, leveren de ziekenhuizen al aan het Zorginstituut en de Inspectie van de Gezondheidszorg zodat deze partijen toezicht kunnen houden op de kwaliteit van ziekenhuizen. Dit betekent dat ziekenhuizen geen extra gegevens hoeven te verzamelen. Dezelfde gegevens worden gebruikt en vertaald naar informatie voor de patiënt: in gewone mensentaal dus.
Plausibele verklaring
De informatie die in het Kwaliteitsvenster staat, laat zien hoeveel patiënten het ziekenhuis met de betreffende aandoening behandelt, of het ziekenhuis aan de landelijke medische norm voldoet en of het ziekenhuis een keurmerk heeft. Ook staat er een toelichting bij over het al of niet halen van de norm. Want ook voor het niet halen van de norm kan een plausibele verklaring zijn.
Wat heeft de patiënt hier aan, als het niet als vergelijkingsmateriaal dient? Nogmaals, een ziekenhuis is geen autofabriek waar uniforme producten van de lopende band afrollen. Iedere patiënt is uniek, iedere behandeling ook. Uitkomsten op ziekenhuisniveau voorspellen niet hoe de behandeling van één patiënt gaat verlopen, maar geven wel inzicht. Het is de combinatie van transparante informatie over de aandoening, de behandeling en de resultaten, die samen met dat wat de patiënt zelf belangrijk vindt het startpunt zijn voor het maken van keuzes. Want de beleving van de patiënt is ook, naast medische uitkomsten, bepalend voor de kwaliteit van een behandeling.
Directeur van de NVZ