De stijgende zorgvraag, grote personeelstekorten en een ingewikkeld speelveld met een enorme hoeveelheid stakeholders en belangen. De complexiteit in het zorglandschap neemt in hoog tempo toe. Dat vraagt om fundamentele strategische keuzes wat u met uw zorgorganisatie wilt zijn én een sterke, relevante en onderscheidende positionering binnen het zorglandschap. Zodat u relevant blijft voor patiënten, stakeholders én de juiste medewerkers aantrekt.
Bouw aan een sterke positionering
Welke strategische keuzes moet u als bestuurder maken om als zorgorganisatie toekomstbestendig te blijven? Wat zijn de vervolgstappen om deze ambities te verwezenlijken? Welke positie neemt u als zorgorganisatie in in het complexe speelveld van stakeholders? Ontdek op 31 maart 2022 hoe u bouwt aan een sterke strategische positionering in een complexe omgeving.
U leert in één dag:
- Welke strategische keuzes essentieel zijn voor toekomstbestendige zorg
- Welke vervolgstappen nodig zijn om deze ambities te verwezenlijken
- Hoe u in deze veranderlijke tijd relevant blijft voor uw patiënten, stakeholders en medewerkers
- Hoe u vanuit de identiteit van uw zorgorganisatie een relevant en duurzaam onderscheidend vermogen creëert
- Op welke manier u in een krappe arbeidsmarkt personeel kunt aantrekken
Gratis boek
Als deelnemer krijgt u het boek ‘De ingreep‘ van Peter Bennemeer gratis bij uw deelname.
Informatie
Datum
31 maart 2022
Locatie
Hotel van der Valk, Utrecht
Tarief
- Regulier tarief
- € 449,-
Sprekers
Jesper Rijpma
Wink de Boer
Mignon van Halderen
Annemieke Roobeek
Bas Roukema
Lieselotte Klop-Hendrikx
Jolande Tijhuis
Voor wie?
Dit event is geschikt voor professionals in de zorg, die betrokken zijn bij de positionering van hun zorgorganisatie.
Bijvoorbeeld met een functie als directeur of afdelingshoofd, manager, raad van bestuur/toezicht, business analist, medisch specialist, huisarts, adviseur en projectleider.
Uniek programma
- Ontdek het onderscheidend vermogen van uw organisatie
- Alle ins en outs rondom het creëren van een sterke, relevante en onderscheidende positionering
- Diverse tools en inzichten voor het versterken van uw visie en strategie
Studielast
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk).
Iets voor u?
Wilt u (verder) bouwen aan een sterke positionering? En ontdekken hoe uw organisatie het verschil maakt? Schrijf u dan in.
Praktijkcase
In 4 praktijkcases hoort u hoe andere zorgorganisaties werken aan hun positionering.
- Praktijkcase Tergooi: strategische keuze met lef, een 30% kleiner ziekenhuis en zorg dichtbij
- Praktijkcase: hoe UMC Utrecht in een krappe arbeidsmarkt personeel weet te werven
- Praktijkcase VIGO: strategische keuzes voor toekomstbestendige zorg
- Praktijkcase: transformatie bij Bernhoven
Programma
Een gezonde samenleving vraagt om samenwerken in de zorg stelt prof. dr. Annemieke Roobeek. Als er een paradox is dan is het dat de client in de zorg centraal gesteld wordt, maar dat de zorg eromheen in silo’s blijft werken. Dat moet en kan anders. Om onbetaalbaarheid, ineffectiviteit en ongenoegen voor te blijven, zal er netwerkend in ecosystemen samengewerkt moeten worden. In deze lezing gaat Annemieke Roobeek in op strategische keuzes maken in het met elkaar opbouwen van gezonde en innovatieve zorg.
In het licht van de veranderende samenleving, is thought leadership in toenemende mate een belangrijk speerpunt in de strategie en positionering van organisaties. Maar wat houdt thought leadership eigenlijk in? En hoe kunt u thought leadership ontwikkelen en succesvol uitdragen?
Een succesvolle thought leadership strategie valt of staat met het durven uitdragen van vernieuwend perspectief, ofwel een Novel Point of View. Hoe ontwikkelt u een strategisch én maatschappelijk relevant Novel Point of view? Hoe vertaalt u dit naar de praktijk en bouwt u vertrouwen bij stakeholders? Wat vraagt dat van uw leiderschap en communicatie? Mignon van Halderen neemt u mee in de ‘what’, ‘why’ en ‘how’ van thought leadership.
Hoe organiseer je de zorg duurzaam anders, zodat je met ongeveer dezelfde middelen meer zorg kunnen verlenen? Tergooi maakte strategische keuzes met lef. In 2023 verhuist Tergooi naar een nieuw ziekenhuis dat 30 procent kleiner is dan de beide huidige locaties. Om dat te realiseren is ondermeer het programma Zorg Dichterbij opgezet. In samenwerking met álle VVT-organisaties en huisartsen in de Gooi en Vechtstreek zijn ruim 90 projecten opgezet om zorg dichter bij de patiënt aan te bieden. Opvallend in de uitvoering daarvan is de projectmatige aanpak, waarbij altijd een zorgprofessional in de lead is en patiënten meedenken over andere zorgprocessen. Dit past bij de drie strategische veranderdoelen die Tergooi heeft geformuleerd: waardevol zijn voor de mens, zorg op de juiste plek en alles wat Tergooi doet moet bijdragen aan werkplezier van haar mensen. Want werkplezier verhoogt de kwaliteit van zorg.
Hoe kunt u recruitment marketing inzetten om een voorsprong te nemen in de krappe arbeidsmarkt? Het UMC Utrecht lanceerde een wervingscampagne gericht op vernieuwing. De campagnecommunicatie rust op een consistente investering in een herkenbare werkgeverssignatuur passend bij het UMC Utrecht. Het staat voor ‘Vernieuwing voor patiënten, tussen collega’s en vernieuwing in eigen loopbaan.’ De wervingscampagne laat zien hoe er bijgedragen kan worden aan de zorg van morgen, waarbij de focus is op zowel zorg als niet-zorgfuncties. Lieselotte Klop-Hendrikx deelt haar visie vanuit de praktijk op strategische keuzes, employer branding en datagedreven recruitment. Daarnaast laat zij zien hoe je door anders te kijken en breder te denken nieuw beschikbaar potentieel kunt aantrekken en inzetten.
Fusieorganisatie VIGO wil nog meer patiënten en cliënten op de juiste plek helpen voor de juiste zorg. Om zo meer kwaliteit, duurzame zorg en betere behandelingen te bieden. Redeneren vanuit de maatschappelijke opdracht, meer richten op gezondheid en digitalisering zijn hierbij belangrijke speerpunten. Het disruptieve digitale business model van VIGO heeft een ambitieuze maatschappelijke doelstelling en gaat uit van regie bij de burger zelf en zet in op het vergroten van de mentale weerbaarheid en werkt vanuit positieve gezondheid. Bij VIGO kenmerkt dit zich door:
- Hecht samenspel tussen ggz, jeugdzorg en forensische zorg
- Problemen aanpakken vanuit een brede blik
- Continuïteit in zorg dwars door te schotten heen
- Slagkracht en innovatief vermogen
Jolande Tijhuis vertelt over haar ambities en op welke manier ze deze wil realiseren.
In 2014 koos het ziekenhuis Bernhoven voor een maatschappelijk verantwoorde strategie waarbij het niet meer ging om meer maar minder zorg verlenen. 50% van de 3000 meest gegeven medische behandelingen zijn namelijk niet bewezen medisch effectief. Minder zorg verlenen, bleek ook beter voor de patiënt. Deze operatie vroeg om ‘nieuw denken’.
In deze lezing vertelt Wink de Boer hoe Bernhoven deze transitie maakte en de zorg anders organiseerde. Hij deelt zijn ervaringen en inzichten ten aanzien van de noodzakelijke randvoorwaarden voor een succesvolle transformatie zoals een leidende rol voor de professional, stakeholder management, lange termijn afspraken met financiers, een nieuw operating model en passende bekostiging structuur.
Ga aan de slag met uw
Strategische positionering
Schrijf u snel en eenvoudig in.
Ervaringen
““Er waren interessante sprekers bij en dit leidt zeker tot een verdere herbezinning over de marktpositie van de eigen organisatie”.
“Mijn kennis is opgefrist. Van een afstand kijk je naar je eigen organisatie en je krijgt handvatten om slimmer te werken”.
Tarieven
- Regulier tarief: €449,-
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met dorien.dejong@bsl.nl