Zonder u het beseft is de factor tijd een belangrijke variabele in de positionering en werving van uw organisatie.
Heeft u de factor tijd meegenomen in de positionering van uw zorgorganisatie? Nee? Lees dan vooral verder. Want tijd is essentieel in uw positionering.
tekst: Chantal van den Berg
Dat heeft alles te maken met de werking van ons brein. Het menselijk brein interacteert namelijk met de factor tijd. U staat er niet direct bij stil, maar veel processen in ons lichaam zijn cyclische processen die te maken hebben met tijd. Denk aan hartslag, ademhaling, spijsvertering. Zo heeft uw hart een normaal ritme met een tijdsinterventie, maar heeft uw hart ook hersteltijd nodig om van een inspanning naar een normaal ritme te komen.
Basisset patronen
Deze cyclische processen zijn opgeslagen in het geheugencentrum van ons brein, de hippocampus. Dit zijn als het ware standaard tijdsprocessen. Er zijn namelijk nog andere tijdsindicatoren die van invloed zijn op ons brein en waar we dagelijks gebruik van maken. Indicatoren die vastliggen zonder dat we daar invloed op uit kunnen oefenen, maar ook indicatoren die we zelf gecreëerd hebben. Denk aan het dag/nacht ritme waarop ons brein en dus ons lichaam reageert. Maar denk ook aan de weken in een jaar, het aantal uren in een dag en de ontwikkelingspatronen tussen je geboorte en sterven zoals opgroeien, leren, werken en pensioen. Al deze patronen ziet ons brein als aspecten van tijd. Zonder dat je het doorhebt, heb je dus een basisset van patronen ontwikkeld die we gebruiken bij het maken van beslissingen in ons persoonlijke en werkende leven maken.
Welk effect heeft tijd op het werk van medewerkers? En hoe kunt u dit effect gebruiken als werkgever om nieuwe medewerkers te werven?
Ons brein staat aan de basis van onze beslissingen
Nu u weet dat ons brein aan de basis staat van onze beslissingen en daarbij een beroep doet op aspecten van tijd, is de vraag wat de effecten daarvan zijn in de werksfeer én hoe u die kunt sturen. Wist u dat mensen afhankelijk van de dag ander gedrag vertonen? Of het nu gaat om het nemen van risico’s, het nakomen van afspraken of de kansen op overleving na een operatie? De eerder genoemde basispatronen zijn hier dus de oorzaak van.
In mijn lezing ‘Wat maakt dat mensen bij je willen werken en dat ook écht gaan doen’ ga ik in op het fenomeen tijd en hoe u dat gebruikt om die onderscheidende positie als organisatie toe te passen. We gaan o.a. kijken naar “de weg van gemak”. De weg van gemak betekent dat u het brein informatie aanreikt krijgt wat een automatisme of patroon aanzet. Wanneer we dus de patronen kennen van menselijke beslissingen en daarbij het brein van de ander gemak bieden, is het enige wat u hoeft te doen het brein de ingrediënten te geven om te acteren en zal het in actie komen en een beslissing maken.
Experiment
Om te ervaren of u beïnvloed bent door tijd heb ik een speciaal experiment voor u. Pak nu uw digitale agenda erbij en kies 1 dag uit. Zet bij de diverse tijden de activiteiten die in uw dag zaten. Ook die van voor en na werktijd. Dus bijvoorbeeld: opfrissen en aankleden, ontbijt, reistijd, mails openen, afspraak 1, overleg, experiment congres invullen, afspraak 2, social talk, mails, lunch, voorbereiding etc.
Zorg dat u deze ‘dag’ digitaal paraat hebt op het congres. Ik laat u tijdens mijn lezing direct zien of en hoe uw beslissingen beïnvloed zijn door tijd. Plus, u ontdekt hoe u tijd direct in uw dagelijkse werk kunt gebruiken, zonder dat u er moeite voor hoeft te doen.
Nieuwsgierig naar de lezing van Chantal van den Berg?
Chantal spreekt op 31 maart tijdens het congres Strategische positionering in de zorg. Bekijk het volledige programma hier >
Heeft u vragen?
Neem dan contact op met dorien.dejong@bsl.nl.