magazine
magazine

Reader Interactions

Reacties 6

Comments

  1. Yiannis.

    In 1991-1992 was ik beleidsmedewerker bij een koepel van particuliere zorgverzekeraars. Ik heb toen van dichtbij mogen meemaken waarom het ‘Hoe en Waarom’ van het huidige stelsel is zoals het is. De redenen en belangen zitten heel anders in elkaar dan wat ook in dit verder uitstekende artikel genoemd worden. Em ‘marktwerking’ is slechts een rookgordijn om de werkelijk redenen en belangen te verhullen. Hou daar dus mee op. Zie hiervoor: https://beroepseer.nl/blogs/waarom-ons-zorgverzekeringsstelsel-onnodig-duur-is-ruil-het-in-voor-de-slimheidsolidaire-zorgverzekeraar-3-0/

  2. john_van_meurs

    Hoogervorsts-zorgmodel is sleets geworden
    Opvallend is hoe weinig het bij de komende verkiezingen over zorg gaat, terwijl de zorg een van de grootste uitgaveposten van de overheid is. Minister Hoogervorst VVD (2003-2007) heeft ons huidige zorgsysteem vormgegeven. Zijn interventies waren aanvankelijk doelmatig. De wachtlijsten verdwenen en we kochten medicijnen goedkoper in. Maar de wachtlijsten zijn terug en de medicijnfabrikanten laten Nederland liever links liggen omdat ze elders beter kunnen verdienen.
    De sleutel in het zorgmodel van Hoogervorst was het begrip DBC (diagnose behandel combinatie). Het idee was dat wanneer een patiënt in het ziekenhuis komt je al snel kan vaststellen wat de kwaal (diagnose) is en dat je vervolgens een behandelplan kan opstellen. De grote truc was dat je voor dergelijke DBC’s vaste prijzen kon bepalen en dat je die prijzen via een markt/concurrentie mechanisme kon vaststellen. Daarover onderhandelen de zorgverzekeraars nu jaarlijks met de zorgverleners.
    Duidelijk is geworden dat marktwerking in de zorg steeds minder goed past bij de problemen in de zorg. Bij een structureel tekort zoals nu aan zorgpersoneel dan heeft het marktmechanisme heel vervelende consequenties. Dat treedt ook op bij een structureel tekort aan woningen of bij voedseltekort tijdens een calamiteit. Dan zijn het de woekeraars die grof geld weten te verdienen.
    De overheid probeert nu manmoedig de uitwassen van de markt in de zorg te verzachten. Maar het probleem van het Hoogervorst zorgmodel ligt dieper. Voor de overgrote meerderheid van de bevolking (ongeveer 90%) past het DBC model, maar tweederde van de zorgkosten worden gemaakt voor de chronisch zieken en ouderen. En voor hen past het op productie gerichte model van Hoogervorst niet.
    Voor het grootste deel van de zorg past een model gericht op instandhouding. Hier past veel beter het oude woord bekommeren. Onder dit begrip vallen werkwoorden als: voorkomen, uitstellen, verminderen, gevolgen beperken. In grote delen van de zorg handelen we al vanuit een model van instandhouding. Boris van der Ham (NRC, 23 augustus 2023) spreekt over waakvlam zorg voor de GGZ.
    Recente ontwikkelingen in de zorg waarbij patiënten al wel uit het ziekenhuis ontslagen worden, maar nog gedurende langere tijd bewaakt worden (Economist, 2 november 2023) passen ook in dit beeld.
    De oorzaak voor dit foutieve beeld van de zorg ligt naar mijn oordeel dieper en is historisch te herleiden. De Noor Fjeldstad heeft laten zien dat het productie paradigma niet het enige bruikbare paradigma is voor organisaties. Bij het beheer van het wegennet past een productie paradigma niet. Christensen (Harvard) schreef het boek The Innovators Prescription (2008) tendele gebaseerd op de ideeën van Fjeldstad waarbij hij liet zien dat ook delen van de zorg wel met een productie paradigma konden worden gemodelleerd. Die ideeën hebben de basis gevormd voor het productie paradigma van onze huidige zorg en dat leidt weer tot overdreven controle en concurrentie en dat staat samenwerking en vertrouwen in de medewerkers in de weg.
    Bij instandhouden past ook zeer wel het begrip infrastructuur. Door meer nadruk te leggen op de zorginfrastructuur kan de zorg ook doelmatiger worden. De ambulances en de spoed eisende hulp moeten er ook zijn wanneer ze even niet nodig zijn net als de politie en de brandweer. Hier past een model van concurrentie en marktwerking niet. Het gaat om samenwerking en onderling vertrouwen. Wanneer we door anders te denken de administratieve last van de zorgprofessionals kunnen verminderen dan hebben ze meer tijd voor de patiënt en ook meer arbeidsvreugde. In de regio is het zinvol om als zorginfrastructuur de huisartsenpost buiten kantooruren samen te voegen met de spoed eisende hulp van het lokale ziekenhuis, zoals in Assen.
    Zeker in de ouderenzorg zoekt men naar innovatieve oplossing zoals bij “domein overschrijdende samenwerking” of gepersonaliseerde preventie, maar de aansturing vanuit de overheid en de zorgverzekeraars staan deze innovaties in de weg. Het zijn de schotten als gevolg van het achterhaalde productie paradigma zoals tussen WMO, WLZ en ZvW die de arbeidsvreugde van de medewerkers aantasten, die het doelmatig inzetten van zorgcapaciteit verhinderen (denk aan respijtbedden) en die de oplopende kosten verergeren.
    Een oplossing voor de problemen is niet eenvoudig. Het systeem is te complex geworden om te beginnen bij de financiering. IZA met een regionaal focus is een eerste stap in de goede richting maar de beperking tot de acutezorg leidt tot een onvoldragen beeld. Belanrijk is zich te realiseren dat oplossingen in de ene regio niet direkt past binnen een andere. Delfzijl vereist echt een andere inrichting van de zorg, dan Amsterdam West. Maar het dominante denken in het productie paradigma van Hoogervorst is echt achterhaalt.

    John van Meurs, bestuurslid van het ontmoetingsplein voor ouderen, ’t Clockhuys Plein, Haren

  3. Jaap van den Heuvel

    Geweldige compilatie Joost. Complimenten. Goed getimed ook zo voor de verkiezingen.

  4. Mauk van Heemstra / Society 4.0

    Nog 3 tandjes daarbij:

    1/ 40% van de zorgkosten gaan op aan bureaucratie, waarvan het merendeel uit wantrouwen voor controle is, terwijl de meeste mensen deugen: maak daar 10% effectieve bureaucratie van en wij kunnen een dikke 30 mrd per jaar meer aan zorgkosten uitgeven. (Reken ik goed Jeroen?)

    2/ Wij blijven spreken over preventie in de zorg. Maar preventie is gerelateerd verminderen van zorgkosten. Waar het om zou moeten gaan, zoals Machteld Huber ook bedoelt: vanaf de geboorte een mens helpen ontwikkelen op basis van talenten en kwaliteiten (Ikigai). Dan blijft deze gezonder en gelukkiger en levert meer waarde aan de maatschappij, omdat deze doet waarin deze goed is; dus beter dan degenen die werken (en overspannen raken van) waar niet hun talenten in zitten. Dit levert dus voor dezelfde kosten meer waarde en kwaliteit op én meer gezondheid. Jeroen wil jij hier nog een waarde-indicatie aan toevoegen? Ik vermoed op termijn 40% zorgkosten-besparing en 30% waardeverhoging….

    3/ Vanuit holisme (ook weer Machteld Huber), kijk je vanuit de hele mens naar een ondersteuningsbehoefte, in plaats van te compartimenten naar deelproblemen, wat bewustzijnsvernauwing is, waarop de huidige financiering is ingericht. (Zoals Jos de Blok die heeft doorbroken door te stoppen met steunkousen-tijdsverantwoording).

    Met deze 3 tandjes erbij krijgen wij een gelukkiger mensheid voor een fractie van de zorgkosten, en kan dat als exportproduct naar de rest van de wereld worden ingezet (in concurrentie met Scandinavië), waarmee wij als dominee en handelsmens Nederland weer mondiaal kunnen inzetten!

  5. hmcmanagement

    Adembenemend zijn de vele analyses en de talloze oplossingsvoorstellen. Ook de geëtaleerde talenten om al hetgeen in de afgelopen tientallen jaren al is beschreven aan problemen en de oplossingen ervan (de rapporten vullen mijn bibliotheek meer dan mij lief is) wekken bewondering. Maar, tot nu toe niets nieuws onder de zon. Geen enkel vertoon van besef dat het in de greep houden van de ontwikkeling van de kosten van de levering van producten (lees: diensten en goederen) op het gebied van welzijn en zorg een vraagstuk van beheersing en beheer is dat geen enkel bestuurlijk stelsel aankan. Immers, het is de menselijke aard om behoudens uitzonderingen, veeleer te reageren dan te ageren. Ja, er zijn voorbeelden van mooie oplossingen en pilots in kleine kring echter, zodra wordt overgestapt naar een groter verband treedt de versplintering op. Met kleine stapjes voorwaarts op basis van resultatenbewijs zal nog wel gaan maar meer dan dat vergeet het maar. Met ruim 40 jaar ervaring in adviserende, besturende en toezichthoudende functies in vooral de eerstelijnszorg ben ik in toenemende mate van mening dat bestuurlijke bescheidenheid een eerste vereiste is alvorens weer een grootscheepse veranderslag in te gaan. De foodsector is vaak belangrijker voor een gezonde bevolking dan de zorgsector.
    Hans Hof, HealtcareManagementConsultancy, Profs4Zorg, 15-11-2023

    • Mauk van Heemstra / Society 4.0

      Hans, lees Society 4.0 en lees hoezeer je gelijk krijgt. Niemand gaat centraal het stelsel omver werpen. Toenemend ontstaan regionaal eigen initiatieven buiten het stelsel die aan gaan tonen hoeveel beter dat is dan het stelsel, dat dan vanzelf inzakt.
      Het zou alleen mooi zijn als degenen die wel in de buurt van dat centrale stelsel zitten deze transitie naar regionaal oplossen zouden ondersteunen ipv te blijven denken dat zij het centraal moeten oplossen.