Het telefoonnummer 113 moet de crisislijn worden voor mensen met suïcidale gedachten. Om dat mogelijk te maken zetten de verantwoordelijke staatssecretarissen Paul Blokhuis en Mona Keijzer “de nodige stappen”, melden ze.
Tot het zover is, krijgen bellers met 113 een bandje te horen met het juiste telefoonnummer of worden ze zelfs doorgeschakeld. Dat moet al binnen een à twee weken geregeld zijn.
Verwarring
Op dit moment is de Stichting 113Zelfmoordpreventie, die online en telefonisch hulp biedt aan mensen die denken aan zelfmoord, nog te bereiken op het nummer 0900-0113. Maar vanwege de naam van de stichting denken veel mensen dat het juiste nummer 113 is, terwijl dit nummer buiten gebruik is. De verwarring heeft ertoe geleid dat hulpvragen onbeantwoord bleven, wat mensen het leven heeft gekost. Zo was al bekend dat eerder dit jaar een jonge vrouw 113 draaide, en een einde aan haar leven maakte toen ze daar geen gehoor kreeg. De Volkskrant meldt donderdag dat een 61-jarige man uit Beverwijk in juli vier keer tevergeefs 113 en variaties daarop belde. Twee dagen later maakte hij een einde aan zijn leven.
‘Verschrikkelijk’
Blokhuis noemt deze gebeurtenissen “verschrikkelijk”. “Mensen die suïcidaal zijn, moeten snel en zonder drempels de juiste steun en hulp weten te vinden en krijgen. Als het nummer 113 een leven kan redden, moeten we daar natuurlijk alles voor in het werk stellen.”
Het kabinet blijft wel beducht voor verwarring met het noodnummer 112. Mensen in nood kiezen misschien per ongeluk het verkeerde nummer, en dan dreigt kostbaar tijdverlies. Blokhuis en Keijzer onderzoeken “met spoed” wat er aan “menskracht en techniek” nodig is om 113 desondanks open te kunnen stellen. Hierover worden telecomaanbieders benaderd. Voor het einde van het jaar wordt duidelijk wanneer het nummer beschikbaar komt.
113Zelfmoordpreventie is “erg blij” met het nieuws, “ook al is de aanleiding verdrietig”. De stichting helpt jaarlijks 22.000 mensen via de telefoon en 48.000 mensen via de crisischat.