Zorgaanbieder Aafje is in zee gegaan met Nedap healthcare, dat het volledige zorgproces digitaal ondersteunt. De samenwerking betekent een verschuiving in werkprocessen voor alle medewerkers.
Medewerkers van Aafje gaan werken met de cliënt- en medewerkeradministratie van Nedap en de teams worden verantwoordelijk voor het zelfstandig regelen van de zorg. Aafje streeft ernaar dat de ICT direct bijdraagt aan het zorgproces: alle benodigde actuele gegevens beschikbaar, mogelijkheden om te communiceren met onder meer collega’s en huisartsen, planning en route bij de hand. Registratie aan de bron is daarbij uitgangspunt. Ieder team heeft een eigen dashboard met stuurinformatie zodat zij zelf inzicht hebben in de kwaliteit van zorg en de financiën. De overgang naar de ICT van Nedap healthcare is in drie fasen gegaan en in vijf maanden voltooid.
Met de ICT-oplossing van Nedap healthcare kan Aafje van registratie achteraf naar planning vooraf gaan. Het systeem biedt transparantie voor klant en medewerker en er wordt gewerkt vanuit een verantwoordelijkheid voor het geheel. Aafje bestaat uit 3000 medewerkers en 1500 vrijwilligers en is actief in Rotterdam, Drechtsteden, Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk. Nedap healthcare ondersteunt voor meer dan 350 zorgorganisaties uit de VV&T, VG en GGZ het zorgproces, vanaf het indiceren tot aan het declareren van de zorg.