“De storing ligt buiten het ziekenhuis. Er wordt gewerkt aan een oplossing”, aldus de Noordwest Ziekenhuisgroep, die vestigingen heeft in Alkmaar, Den Helder, Heerhugowaard, Limmen en Schagen en op Texel. Volgens een woordvoerster zit het probleem bij een extern bedrijf waar de databases van de ziekenhuisgroep staan. Hierdoor zijn videoconsulten met patiënten niet mogelijk. “Dat is heel vervelend, omdat we juist in coronatijd hebben ingezet op beeldbellen”, aldus de zegsvrouw.
Storing bij provider
De servers van de Noord-Hollandse ziekenhuisgroep staan bij het bedrijf ICTZ, een grote ICT-dienstverlener voor de zorg. Een woordvoerster van het bedrijf wijst naar de provider van een datacentrum, die zou kampen met een storing. Op de vraag wat daarvan de oorzaak is, kan ze geen antwoord geven. “Dat zijn zij nu aan het uitzoeken.” Volgens het St Jans Gasthuis is de storing veroorzaakt door een ddos-aanval op landelijke zakelijke providers, dat kon de woordvoerster “bevestigen noch ontkennen”.
Verantwoordelijk
Ook op de vraag wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor de problematiek – het bedrijf zelf of de provider van het datacentrum – moet ICTZ het antwoord schuldig blijven. “Dat zijn vragen die nader onderzocht moeten worden.” Bij monde van de woordvoerster benadrukt ICTZ dat het probleem alleen speelt bij de online communicatieplatformen en dat de noodzakelijke zorg wel doorgang kan vinden.”
Maatregelen afdwingen
“Je kunt dit soort problemen nooit helemaal voorkomen”, zegt Lucinda Sterk, woordvoerder van Z-CERT. Volgens het kenniscentrum voor cyberbeveiliging valt de betrokken ziekenhuizen weinig te verwijten, zegt zij. “Als ziekenhuis heb je nou eenmaal veel te maken met derde partijen. Het is ongelooflijk moeilijk om dan bepaalde veiligheidsmaatregelen af te dwingen. Of om afspraken te maken over continuering van de dienstverlening als er een probleem is.”
Storing in avond verholpen
De storing is naar verwachting in de loop van de donderdagavond “opgelost bij alle zorginstellingen die aangesloten zijn bij ICTZ”, meldt deze ict-dienstverlener. “De oplossing voor de storing is inmiddels gevonden”, aldus het bedrijf dat zegt dat de eerste zorginstelling alweer is aangesloten. Er zijn herstelwerkzaamheden verricht en componenten vervangen.
Medische dossiers
Als gevolg van de problemen kunnen patiënten niet bij hun medische dossiers en uitslagen van het laboratorium inzien. Ook doorverwijzingen komen niet automatisch binnen bij de ziekenhuizen.
Volgens ICTZ heeft “de noodzakelijke zorg geen hinder ondervonden en zijn patiëntbehandelingen doorgegaan”. De ICT-dienstverlener doet onderzoek en beoordeelt “welke maatregelen getroffen gaan worden om een dergelijke storing in de toekomst te voorkomen”. (ANP/Skipr)