Meerdere GGD’en lieten eerder al weten dat de piek was geweest. Ze kregen daardoor ruimte om mensen zonder afspraak een boosterprik aan te bieden. Dat zou het voor jongeren gemakkelijker moeten maken om de inenting te halen.
Mediacampagne
Het ministerie van Volksgezondheid hoopt met een grotere mediacampagne meer mensen aan te zetten om een booster te halen. De komende tijd worden posters opgehangen op bijvoorbeeld treinstations en in winkels, en er is een nieuwe televisiespot in de maak, laat het ministerie weten. Dit om de vaart erin te houden nu het aantal nieuwe boosterafspraken bij de GGD’en over de piek heen is, maar bijna de helft van de gevaccineerde 18-plussers nog geen booster heeft gehad.
60-plussers
Ongeveer 90 procent van de 60-plussers heeft een boosterprik gehaald, meldt het RIVM. De opkomst in de overige leeftijdsgroepen is niet bekend. In totaal hebben nu ongeveer 7,6 miljoen mensen een boosterprik gekregen. Dat komt neer op ongeveer 53 procent van alle volwassen Nederlanders.
Animo
Ook de animo voor de overige prikken daalt wat. Bijna 11.000 mensen haalden vorige week hun eerste prik, tegen bijna 14.000 in de week ervoor. Verder kregen bijna 20.000 mensen een tweede prik, het laagste aantal sinds april.
Aanvullende prik
Ongeveer 500 mensen kregen vorige week een aanvullende prik, het laagste aantal sinds die inenting beschikbaar is. Deze mensen hebben een ernstige afweerstoornis. Na de eerste prikken hebben ze mogelijk niet genoeg bescherming tegen het coronavirus opgebouwd. (ANP)