Vakbond Abvakabo FNV heeft een meldpunt geopend, waar zorgmedewerkers, cliënten en familie misstanden in de verpleeg- en thuiszorg kunnen doorgeven.
Zorgmedewerkers geven volgens de Abvakabo FNV aan dat door te weinig collega’s en te veel flexibiliteit een te hoge werkdruk ontstaat. Door deze hoge werkdruk kan niet voldoende zorg geboden worden. Medewerkers doen hun best, maar gaan met een ontevreden gevoel naar huis aan het einde van hun dienst.
Erkenning
“Onze bedoeling is niet om de vuile was buiten te hangen, maar we willen de problemen in de zorg aanpakken. Dit doe je door extra handen aan het bed en de flexibilisering in te perken. Zo kun je de kwaliteit van zorg en werken in de zorg verbeteren. Maar dan moet er wel eerst erkenning komen dat er problemen zijn”, aldus Abvakabo cao onderhandelaar en verpleegkundige Monica Koop.
Cao
Het meldpunt is tot 25 april 2012 geopend. Op die dag worden alle klachten in Den Haag door de Abvakabo FNV gepresenteerd. De gebundelde meldingen worden ook gebruikt in de cao-onderhandelingen. De vakbond wil met het meldpunt aantonen dat je niet meer kunt spreken over incidenten, maar dat er structureel wat moet verbeteren in de zorg.